Тема 3: Изграждане на увереност

Футбол
Добави в Svejo
    26/03/2017 11:50
Тема 3: Изграждане на увереност

Един от основните проблеми при подрастващите е тяхната увереност. В много случаи деца и юноши страдат от липсата на увереност в успеха и собствените си качества. У други пък се среща проблема с твърде високите нива на самочувствие, които също крият своите вреди.


Изграждането на увереност е постоянен процес, който може да бъде различен при всеки играч. За да определим състоянието на даден състезател, трябва да разберем как се оценява самият той. С наблюдение в тренировъчния процес и мачовете можем да придобием основни впечатления относно неговата увереност, но за да имаме по-добра представа за това ще трябва да направим по-детайлен анализ на неговата същност.

От наблюденията и предишните теми можем да познаем играчите, които вярват в себе си със следните признаци: 
те мислят оптимистично; виждат предизвикателства вместо проблеми; реагират правилно на критика; не се отказват; поемат отговорност.


Значи ли това, че ако някой играч не отговаря на следните неща, няма необходимата увереност и е обречен в развитието си? Важно е да се разбере, че увереността не е нещо с което се раждаме, тя може да се придобие и развие чрез действия.


Като треньори ние можем да променим липсата на описаните по-горе качества.


Например това състезателите да виждат предизвикателства, вместо проблеми. Нормално е, когато се представи даден недостатък у някой играч, който изглежда няма подобрение във времето, малко или много да пострада неговата увереност и съмненията му относно своите качества да се увеличат.


Затова в този случай, за да успеят да приемат предизвикателствата, да развиват необходими компоненти от тяхната игра, предизвикателствата трябва да изглеждат преодолими и реални. За да изглеждат такива, те трябва да са дозирани правилно.


Пример: не можем да накараме едно 7-годишно дете да жонглира с топката комфортно и с двата крака и да очакваме резултат от над 50 удара, без топката да е докоснала земята. Затова всеки месец вдигаме бройката от 5 на 10, или от 10 на 20, или от 20 на 40 в зависимост от неговия прогрес във времето и неговите временни възможности (това са само примерни стойности).


Но не става въпрос само за жонглирането - много са качествата, които могат да бъдат оценени от вас, както и от играчите. Когато видим, че някое от тях изостава и проблемът не е чисто технически, а друго „спъва“ състезателя, тогава можем да използваме и други техники, с които да задълбочим познанията си относно увереността на играча спрямо себе си.


През този сезон разработих за своите футболисти „Профил на играч“, който е създаден по модел на електронният гигант Electronic Arts в неговата небезизвестна на подрастващите у нас игра - FIFA.



В играта всеки има оценка - overall, съвкупност на всичките им качества. Колкото по-висока е оценката на даден играч, толкова по-добър би трябвало да бъде той.


Позволих си да го преведа и направя бланка, която да представя на своите играчи, за да преценя тяхното състояние на увереноста и това как оценяват себе си в отделните компоненти на един футболист.  


Бланката изглежда така:


На всеки ред до съответното качество има 2 полета - в първото играчът сам попълва стойностите, с които се оценява. Например, ако смята, че силата му на удара е много добра, то той може да оцени себе си с 80 или повече (оценява се по системата от 1 до 99, по подобие на използваната в играта FIFA).


Играчите се оценяват според способностите си на съответната възраст.


Тоест, ако Кристиано Роналдо е оценен за ускорение с рейтинг 90, то това не значи, че ако дадено дете е оценено със същото е бързо колкото португалеца, а се оценява с тази стойност, спрямо възрастта си (и по своите представи, разбира се).


Преди да се даде този бланка на играчите е важно да им бъде обяснено, че няма правилни и грешни отговори в попълването й. Ние трябва да видим техните представи за самите себе си, а не да попълнят резултатите с очакване ние да сме доволни от това което са написали.


След като го направят, ние взимаме листа и го попълваме според нашите виждания.


Така после можем да съпоставим нашата оценка с тази на състезателите и да определим завишени или занижени са представите на дадения играч спрямо себе си. Ако при „Игра с глава“ той се е оценил с 40 (или 4 от 10), а ние смятаме, че той умее да играе с глава по-добре, то ние можем да го оценим с повече (60 или 75) и да му помогнем да осъзнае, че е по-добър в това, отколкото самият той смята.


Това ще му помогне да бъде по-уверен в играта си с глава и ще му вдъхне увереност и мотивация да използва по-често това умение.


В друг случай, може да имаме играч, който да е оценил себе си при "Игра със слабия крак“ с 80, а всъщност ние да го оценяваме на 50. Тогава пък трябва да покажем на играча, че той не е толкова способен, колкото мисли, че е.


Това не означава задължително, че той ще загуби своята увереност в себе си или в играта си със слабия крак. Поднесено по правилния начин, това трябва да го мотивира да работи повече върху това си качество, което ние намираме за недостатъчно добре развито и ще предложим варианти, с които да се подобри.


При играчи, при които оценките са сходни или в някои от компонентите сме на едно мнение, винаги можем да сложим с 5 или 10 десети повече в оценката си от неговата, за да наклоним везните леко към позитивната оценка. Което ще „лъхне“ лека доза увереност в онези, на които им е нужна или можем да направим обратното за тези, които имат противоположния проблем.


Това оценяване може да послужи не само в психологическото изграждане на играчите, но и в техните технико-тактически планове за развитие. Ако нападател е с нисък рейтинг при качествата за „завършващ удар“ или „движение в атака“, а трябва да бъде с по-добри показатели, това може да послужи и за подобряването му в разбирането за играта. Или за неговите специфични роли и отговорности за съответната позиция.


Задължително е след оценяването на треньора двамата с играча да седнат и в разговор помежду си да изкоментират стойностите написани и от двамата, както и големите разлики (ако има такива) в някои качества. Така играчите по-добре и по-ясно ще разберат за себе си в какво трябва да насочат своите усилия в тренировките или в допълнителните часове, които могат да прекарат в усъвършенстване на своите качества.


Друго нещо, което е нужно, е постоянството, разбира се.


Само с една среща и попълване на този "Профил на играча" нещата няма да се променят драстично (или може и да има голям, но краткосрочен ефект). Затова трябва да има постоянство в следенето на състоянието на играча.


Друго нещо, което правя с играчите си е провеждането на индивидуални месечни срещи, в които първо изслушвам мнението на играчите за собственото си представяне в мачове, тренировки, училище и извън терена и училище. След което те чуват подготвената от мен оценка за тях.


Те поставят своите цели, които трябва да постигнат, за да подобрят нещо до следващата ни месечна среща, след което аз, като техен треньор, също допълвам тези цели и задачи. Които не е задължително да бъдат свързани само с действията им на терена (все пак ние искаме играчите ни да се развиват както като футболисти, така и в училище, и като личности, нали?).


Месец след месец, пазейки всички профили, месечни репорти и т.н. ще видите вие, както и самите играчи, как развитието им коренно се променя (в правилната посока, надявам се). 


Тези неща, наред с ежедневните ни разговори и срещи с тях на тренировки и мачове, помагат за изграждането на тяхната увереност, психическа устойчивост и създаването на манталитет на победител, който е жизнено важен за всеки един спортист, желаещ да постигне успехи в даден спорт.


Несъмнено с една тема няма да могат да се изчерпат техниките за изграждането на увереност у състезателите, но се надявам тази статия и примерите в нея да ви дадат повод за размисъл и действие в тази насока.


За всякакви мнения и допълнение към написаното, ще се радвам да обсъдим какво може да се подобри, промени или просто да обменим опит с нещата, които правим като треньори към играчите с които работим.

Поздрави, 


Радостин Александров


Радостин Александров е треньор по футбол в ДЮШ на Берое, където предвожда набор 2004 и помага на Иван Гаджев в тима за юноши старша възраст в Елитната U19. Работил е в юношеския национален отбор до 17 г. (набор 1998). Карал е стажове в клубове като Славия и Литекс в България, а също така в Лестър, Рединг, Бирмингам и Уест Бромич в Англия. Беше сътрудник за страната ни на британския колеж "Брук хаус".


Тема 1, ЧЕТЕТЕ ТУК.


Тема 2, ТУК.


-----

Стани фен на Viasport във Фейсбук и следи всички новини за подрастващите


Коментари

Ивко Ганчев: В Берое на преден план е играта, не резултатът

Ивко Ганчев: В Берое на преден план е играта, не резултатът 19.09.2017 | 17:27

Ивко Ганчев е роден на 21 юли 1965 г. в Стара Загора. Бивш вратар на старозагорци и шампион на България с тима от 1986 г. Записал е 183 мача с фланелката на Берое.

още по темата»

Памела Георгиева: Мога да съм българската Симон Байлс

Памела Георгиева: Мога да съм българската Симон Байлс 15.09.2017 | 08:35

Памела Георгиева е на 16-години, но вече остави следа в женската ни спортна гимнастика. Девойката спечели бронзов медал на греда на последната Световна купа във Варна.

още по темата»

Запознай се с девойките

Запознай се с девойките 31.07.2017 | 13:31

Баскетболистката Калина Иванова бе част от националния отбор до 18 години, който в сряда заминава за участие в европейското първенство за тази възраст в Дъблин.

още по темата»