Изграждане и развитие на футболен интелект

Футбол
Добави в Svejo
    04/05/2018 09:40
Изграждане и развитие на футболен интелект

Едно от нещата, които правят даден футболист интересен и атрактивен, е неговият футболен интелект, което за мен заедно с техниката е и най-важното качество. Но в какво всъщност се изразява футболният интелект? Това е способността с помощта на своя мисловен процес състезателят да се адаптира и да бъде подготвен да отговаря на изисквания и възникващи нови ситуации (Антонели, Ф. & Салвини, А. 1982).

 

Едно от големите препятствия пред развитието на футбола е навикът да се прави едно и също в определена ситуация. Без особено замисляне или критично възприемане приемаме изтъркани и остарели навици, правила и норми. Това важи както за тренировките, така и за структурата на игровия план в даден мач.

 

Затова е важно да се обръща достатъчно внимание на креативността. Треньорът може да създава нужните условия, като използва познатите инструменти, например големина на терен, правила и брой състезатели. Футболният интелект би могъл да се развива чрез имплицитна (например свободна игра като уличен футбол) и чрез експлицитна тренировка (точно определени тренировъчни форми и указания).

 

В крайна сметка основната цел е насърчаването на развитието на интелекта на състезателя. Придобиването на тактически познания не идва единствено от съзнателни и несъзнателни действия в свободната игра, но и взаимодейства заедно с целенасочен педагогически процес.

 

Затова е важно в тренировъчния процес, доколкото техническо-тактическото ниво го позволява, колкото се може по-рано да се създават възможности чрез самостоятелно мислене и действие да се събират тактически умения и опит. Те трябва да дават обратна връзка на състезателите относно последиците, до които води определено поведение в дадени игрови ситуации.

 

Треньорът носи отговорността да направи тези спечелени чрез креативност или придобити чрез чужда информация тактически познания, видими и осъзнати за футболистите. Чрез щателна демонстрация на всяка една подробност той трябва да обясни и за по-добра цялостна представа да систематизира знанията на състезателите. Треньорът насочва вниманието към релевантните за игровата ситуация наблюдателни точки чрез поставянето на въпроси, които улесняват разпознаването на най-доброто решение.

 

Важен инструмент за развитието на футболния интелект е и погледът върху играта или така нареченото сканиране (поглед през рамо). Една неразделна част от тренировъчния процес е умението да се оглеждаш и непрекъснато да събираш информация за случващото се около теб. От много голямо значение е и да се различава истинското сканиране от псевдосканирането, а именно случаите, в които играчът се оглежда, но не вижда нищо, тъй като механично движи главата си.

 

Хорст Вайн (2009) е обобщил съвсем ясно и нагледно обучителния процес в тази насока в четири фази:

 

Възприемане (сканиране наблюдение), разбиране и интерпретация, намиране на решение, техническо изпълнение.

 

По време на възприемането играчът наблюдава, разпознава и събира релевантна информация в дадена игрова ситуация, като я категоризира според време и пространство. Във втората фаза той анализира информацията, базирайки се на своите знания и опит, като премисля възможните решения. В третата фаза търси най-доброто решение, като съпоставя различни такива едно спрямо друго. Накрая изпълнява целенасочено и с нужния тайминг движение или по-просто казано - отиграва ситуацията.

 

Може да се каже, че съществува и пета фаза, която се изразява в това състезателят да осмисли натрупания опит и да запамети ситуацията - затвърждаване.

 

Факторите, които играчът трябва да вземе под внимание при този процес, са пространството, тоест къде има място, което не е заето от противника и може да се използва от съотборник или от самия него.

 

Къде се намира топката? Кой я притежава? Къде се намира самият състезател - в близост или далеч от топката? Какъв ще бъде ефектът на паса към съотборник спрямо положението му в пространството, но и в зависимост от противника?

 

Разположението на съотборниците му също е от значение, като по принцип футболистът само отчасти е наясно къде се намират те спрямо схемата на игра, затова той сканира и събира информация за разположението им на терена и има представа как може да ги подкрепи в атака и в защита. Разположението на противника също оказва влияние, колко далеч е следващият такъв, какво прави и какво възнамерява да направи и каква опасност представлява той в случая. Друг важен фактор е и в коя зона се случва действието - в собствената, в средната или в противниковата третина, в центъра или по крилата и т.н.

 

За да бъде един състезател на високо ниво в този аспект, той има нужда от поглед върху играта, което зависи от позицията на тялото му спрямо ситуацията - най-често той е полуобърнат и от умението му да се оглежда. Очите, слуха и кожата (допир) имат своя принос, като също дават информация в различни ситуации.

 

Тук е моментът да споменем и треньора и неговата роля в този сложен процес. Според мен е важно да се стимулира поемането на риск от страна на състезателите, за да са в състояние те да се учат от грешките си. Подходящ за целта инструмент би могла да бъде употребата на по-лесни тренировъчни форми, тъй като те са по-разбираеми, като това улеснява и даването на целенасочени указания от страна на треньора. В случая по-малките тренировъчни групи също биха били от полза.

 

Може би едно от най-продуктивните неща, които стимулират състезателите, е задаването на целенасочени въпроси, което спомага интеграцията им в учебния процес. Този метод позволява на играчите да използват интелекта си и да възприемат информация, която трайно да запаметят.

 

Като своя задача треньорът би трябвало да вижда и нуждата от това да осигурява комфортна и спокойна учебна атмосфера, а именно да бъде готов за въпроси от страна на състезателите, проявявайки разбиране към тях. Най-добре би било да не критикуваме играчите, а когато го правим критиката да е конструктивна, като даваме насоки как да се справят по-добре със ситуацията следващия път, когато отново попаднат в нея.

 

Техническото обучение със сигурност е един от най-важните елементи в играта. То продължава и в мъжкия футбол в своите различни форми. Често се случва технически добре подготвени състезатели да не успяват да приложат уменията си в игрова форма, което може да се дължи на факта, че доста често се тренира изолирано техника, но състезателите не придобиват ясна представа кога и къде могат да я използват.

 

Затова е от голямо значение да се употребяват игрови форми, които са насочени към примерното прилагане на преди това подготвена в упражнения техника. Автоматично прилагането на техниката се комбинира с футболния интелект и неговото развитие. Което от своя страна означава, че отново дадената игрова форма съдържа повече от една основа на обучителния план и ние тренираме комплексно и в зависимост от указанията имплицитно (без ясно изразени условия и указания) или експлицитно (точно определени условия, правила и указания).

 

Все пак за да се поеме подобен път на обучение е ясно, че резултатите трябва да имат второстепенно значение, като на първо място винаги стои прогресът на индивидуалните състезатели и развитието на отбора, всичко останало идва от само себе си. Търсенето на резултати и тяхното постигане има временен ефект и допринася само минимално за изграждането на един футболист.

 

Поздрави от Кьолн

 

Лъчезар Димов

 

Първата част от тема I, ВИЖТЕ ТУК

 

Втората част, ТУК

 

Третата тема, ТУК

 

Четвъртата, ТУК

 

Петата, ТУК

 

Шестата, ТУК

 

Седмата, ТУК

 

Кой е Лъчезар Димов, ЧЕТЕТЕ ТУК.

 

За работата на треньора за националните отбори на Германия, ТУК.

 

Email: lacho.dimov@yahoo.com

German Sport University Cologne 

Бакалавър на науките

Профил: Sport and Performance 

Трeньор набор 2007/U10 ФК Кьолн


-----

Стани фен на Viasport във Фейсбук и следи всички новини за подрастващите


Коментари

Лъчезар Коцев: Искаме да променим мисленето на състезателките

Лъчезар Коцев: Искаме да променим мисленето на състезателките

Националният отбор по баскетбол за момичета U16 започва днес участието си на европейското първенство в Дивизия B, което ще се проведе в Подгорица.

още по темата»

Антъни Иванов: На европейското гоня първо финала

Антъни Иванов: На европейското гоня първо финала

На европейското първенство по плувни спортове в Глазгоу България ще бъде представена от четирима състезатели в басейна и общо деветима в четири спорта, но големите надежди са насочени към Антъни Иванов.

още по темата»

Важна информация за Фейсбук и Viasport.bg

Важна информация за Фейсбук и Viasport.bg

На 11 януари основателят и собственик на Фейсбук Марк Зукърбърг направи изявление в социалната мрежа, в което обяви плановете й за тази година.

още по темата»