Гари Каспаров: Шахът дава шанс и на бедните деца за успех в живота

Шахмат
Добави в Svejo
    Ивайло Пампулов 21/09/2011 22:00
Гари Каспаров: Шахът дава шанс и на бедните деца за успех в живота
Гари Каспаров е 13-ият световен шампион по шахмат. На 22 години и 210 дни става най-младият шампион в историята на древната игра. Достигал е невероятния рейтинг от ЕЛО 2850. Гений по всеобщо съгласие, определян за най-силния шахматист за всички времена. През 2005 г. се отказва официално от шахмата, за да влезе в руската политика.
Роден е през 1963 г. в столицата на Азербайджан Баку и живее в родния си град до 1990 г. Учи шахматната игра от баща си, който е потомък на немски евреи, но умира, когато Гари е на 7 г. Едва 10-годишен Каспаров попада в школата на световния шампион Михаил Ботвиник.

 

През 1976 г. на 12 г. той става най-младият състезател, печелил младежкото първенство по шахмат на Съветския съюз. Следващата година участва за пръв път на международно състезание и печели третото място на световното първенство за кадети във Франция. Когато е на 16 г. участва в състезание с 14 международни майстори и го печели, а на 17-ия си рожден ден става гросмайстор.

Така се стига до безпрецедентния и ожесточен двубой през 1984 г., когато срещу световния шампион Анатолий Карпов се изправя най-младият претендент за короната в историята на шахмата – 21-годишният тогава Гари Каспаров. След 159-дневната борба и 48 партии президентът на международната федерация прекратява мача, отлагайки го за следващата година. Вторият мач между двамата най-велики в шахмата протича при изключително високо ниво на играта, равенство в силите и неяснота за изхода му до последната партия. При резултат 13:11 т. Каспаров става 13-ият световен шампион по шахмат. Той защитава титлата си през следващата година и я задържа цели 12 години (!). През 2002 г. двамата легендарни съперници отново сядат зад дъската, но в двудневен мач по бърз шах, който този път е спечелен от Карпов. След дългогодишни спорове със световната федерация, Каспаров се отцепва и създава Професионална шахматна асоциация. През 2000 г. губи титлата си в мач срещу ученика си Владимир Крамник. През 2005-та обявява оттеглянето си от шахмата след турнира в Линарес и загуба в последния кръг от Веселин Топалов. Това е началото на политическата кариера на Гари Каспаров.




Тези дни суперзвездата на световния шахмат, заедно с президента на Европейския шахматен съюз – българина Силвио Данаилов, представиха с голям успех пред Европейския парламент програмата „Шах в училище”. Фондацията на Каспаров, създадена преди 9 години, вече е привлякла към програмата 3500 училища в САЩ. Сега амбицията е древната игра да бъде включена като учебна дисциплина в училищата на Стария континент. Ето какво разказа за тази инициатива самият Каспаров пред микрофона на Емил Кошлуков. Интервюто е записано в студиото на Европарламента в Брюксел и бе излъчено на 1 октомври по TV7.


- Г-н Каспаров, бихте ли разказали малко повече за инициативата „Шах в училище”?

- Всъщност това не е нова инициатива. Аз работя за популяризиране на идеята за игра на шах в училищата от края на 80-те и началото на 90-те години. При разпадането на Съветския съюз ние имахме много идеи и традиции в областта на шахмата в СССР и Източна Европа и според мен това можеше да се използва в образованието и в други части на света. Оттогава се осъществиха много инициативи. Днес имаме хиляди училища по цял свят, в които се преподава шахмат под различни форми. Никоя друга предишна инициатива не е имала зад гърба си подобна централизирана власт, помагаща да се извлече максимална полза от тези програми. Това, което знаем за шахмата е, че той подпомага развитието на познавателните способности на децата. Той подобрява резултатите от учебната дейност. Това вече е доказано чрез експерименти в много части на света.





- Бихте ли изброили други основания за това, тъй като има и други спортове с подобно въздействие?

- Не, вижте - шахматът помага на децата да подобрят логиката си. Трябва да използваш логическо мислене за решаване на задачи. Също така подобрява дисциплината на мисловния процес, защото трябва да се концентрираш в търсенето на решения. Шахматът учи децата да спазват правилата, защото в него си има правила. Трябва да направиш своя ход и да изчакаш опонента да направи неговия. Трябва да спечелиш победата по правилата зададени от някой. Шахматът помага на децата да подобрят също и визията си по отношения на по-неясните задачи, тъй като понякога може да съществува различен тип работа и онези, които се придържат единствено към традиционните дисциплини, нямат куража и способността да отидат един вид отвъд познатата им територия. В шахмата те се научават как да използват своите умения, дори когато ситуацията им е непозната.
Шахматът има много важен социален елемент, защото събира заедно деца от много различни социални среди. Те играят и бързо осъзнават, че дори децата, които не са от привилегированите училища, от среда, осигуряваща привилегии – те също имат шанс да постигнат успех, използвайки своите умения, работейки усилено. Шахматът би могъл да е като нещо, което им дава надежда, че биха могли да постигнат успех не само, вършейки примитивна работа.

- Казахте, че вече сте работил по подобни проекти в Бразилия и в САЩ. Какви са постигнатите там резултати?
- Основната част от моя опит е в САЩ. Шахматната фондация „Каспаров” работи там вече 9 години. И сме работили на всички ниво – в изключително престижни частни училища и в едни от най-бедните обществени училища. Днес разработеният от нас подробен план се прилага в 3600 училища в цялата страна във всеки щат.

 

- Това е доста впечатляваща цифра!
- Имаме поне по 2-3 училища дори в Аляска, Уайоминг и Хавай. Разбира се, повечето от училищата са по Източното крайбрежие и районите на Калифорния, Чикаго и Тексас. Но ние вече имаме достатъчно данни за анализ, от които можем да заключим, че часовете по шахмат подпомагат учебния процес като тези инициативи винаги се подкрепят от родителите, които осъзнават, че децата имам още един инструмент, с които не само да подобрят своите умения за учене, а също и да правят нещо по-различно от безсмислени компютърни игри, а също да участват и в неоторизирани училищни дейности.

- Но имате ли успешни примери? Казахте, че класната стая няма значение, че можете да играете шах навсякъде. Нека ви попитам имате ли училище в Харлем, в който играещите шах са успели да постигнат нещо?
- В Харлем нямаме училище, но имаме специална програма, провеждаща се там от 2003 г. Тя се осъществява в сърцето на Харлем, на ъгъла на 125-а улица и Мадисън авеню. Представлява зона за игри, в която се популяризират различни видове интелектуални игри и шахматът е в сърцевината на програмата. Отборът, който беше трениран там постигна много голям успех. А преди 3 г. момиче от програмата спечели първенството на САЩ за играчи под 18 г. и спечели пълна годишна стипендия за обучение в Тексаския университет в Далас и това е един от примерите, които бих могъл да дам.

- Това наистина е доста успешен пример!

- Да, така е. Сега започваме да работим и в Бразилия, където правителството има голямо желание да създаде нови възможности за децата от бедните квартали, така наречените „фавелас”. И вярваме, че в Сао Пауло бихме могли да разработим една наистина широко обхватна програма, базираща се на нашия опит и на желанието и политическата воля на правителството и общинските власти да популяризират новите идеи в сферата на образованието. Същото се случва и в Южна Африка. Те са изправени пред проблеми, свързани с голямата пропаст между различните обществени слоеве и трябва да търсят евтини средства, с които да привлекат децата от тези изключително онеправдани среди в образователната система и да им предложат шанса да постигнат нещо в живота. Шахматът е идеална първа стъпка към това.

-----------------------------------

Втора част


Коментари
Още по темата