Гари Каспаров: Важни в шахмата са бройката и системата

Шахмат
Добави в Svejo
    Ивайло Пампулов 03/10/2011 17:24
Гари Каспаров: Важни в шахмата са бройката и системата
Втора част

Началото на интервюто може да прочетете ТУК - Говорих с еврокомисар Кристалина Георгиева и тя спомена, че работите по идеята за въвеждане на шахмата в бежанските лагери.
- Запознах се с комисар Георгиева преди няколко месеца, когато посетихме Европейския съюз с президента на Европейската шахматна федерация, моя приятел Силвио Данаилов, и на тази среща ние обсъждахме не само принципни идеи, а също и възможността шахматът да се използва като един вид интелектуално ободряване в бежанските лагери в Африка.

 

- За намаляване на напрежението.
- Точно така. Хората се затворени там в продължение на години. Много от тези лагери са изградени като временни подслони, но в последствие хората остават в тях дълго време и, разбира се, трябва да се осигури някакъв вид забавление и интелектуални игри. Отново шахът е много добра идея, защото не е скъп. Не се налага изграждането на стадион или басейн, като той има също и връзка с компютрите. Чрез компютрите тези хора могат да бъдат приобщени към живота на някое друго място. Така че популяризирайки шахмата в бежанските лагери, използвайки нашия опит и опита на професионалните игри от Европа, можем да предложим на тези хора лъч надежда.

- Г-н Каспаров, поправете ме, ако греша. Вие предлагате популяризирането на шахмата в училищата. Но и сега в тях има поне един учител, който може да играе шах. Защо той да не може да направи това, което прави вашата фондация? Каква е разликата, подхода, който предлагате и другия?
- Ние се концентрираме върху това да обучаваме учителите да преподават шах. Вярваме, че е много по-добре да се работи с хора с педагогическо образование, отколкото с шахматисти. Ако искаме да покрием всички училища, не можем да използваме само професионални шахматисти, тъй като повечето от тях могат да покажат ходовете, но нямат преподавателски талант или педагогически умения. Използвайки за пример отново Бразилия, в град Сао Пауло има една доста внушителна програма, включваща 800 учители по шахмат и близо 40 000 деца. Проблемът е, че те нямат достатъчно добри ръководства на португалски, нямат добри лектори, които да обучават и да подобряват шахматните умения на редовите учители и тук се включваме ние с програмата, която да им помогне да подобрят това качество на обучението.


Вярваме също, че бихме могли да осъществим връзка и с водещи университети във или извън Европа за създаване на специализирани курсове на обучение за онези, които имат желание за обучение и да се квалифицират като учители. Шахматът бе могъл да бъде като втора специалност, като например за учител по математика, който би желал да върши нещо различно. Шахът би могъл да бъде приложен като опция. Имаме достатъчно проведени академични проучвания в бившия Съветски съюз и в Източна Европа, които биха могли да бъдат ефективно използвани да подпомогнат постигането на професионална квалификация на учител.

- Можете ли да използвате и сега опита на Източния блок, където преди шахматът беше много застъпен в клубове, федерации, подпомаган и от правителствата?
- Повечето страни от Източния блок вече не са толкова силни в шахмата, както по-рано. В Прибалтийските държави например шахът е почти на изчезване. Унгария вече не е такава сила, каквато беше преди. Югославия се разпадна, но нито една то 6-те бивши югославски републики дори не се доближава до шахматната сила на бивша Югославия. В страните от южната част на бившия Съветски съюз има голям шахматен ренесанс – Армения, Азербайджан и Грузия – тези 3 страни се справят много добре. Армения е единствената страна в света, в която шахматът е включен като задължителен предмет в учебната програма. Това става тази година. Това е и страната, която се радва на изключително голяма подкрепа, защото президентът на страната е и президент на федерацията по шахмат, така че това показва колко много власт стои зад популяризирането на шахматната игра. Но има и много други методи, идеи и книги, написани в рамките на бившия Съветски съюз и на Източния блок, които могат да бъдат използвани за създаването на нови версии. Защото всички нови версии за обучение трябва да се базират на компютрите, така че ние определено трябва да използваме модерните технологии за създаване на по-сложни методи. Но все още е налице нуждата от академични критерии, учебни часове, методи и тук бихме могли да използване опита на миналото и то доста ефективно.



- Кои са най-развитите страни, членки на ЕС, в които вече работите?
- Мисля, че страната, която се отличава в тази насока, е Франция. Един от проблемите в европейските страни, в които шахматът е сравнително добре застъпен, като например в Германия, е, че те нямат централизирана образователна система. Налага се да се ходи от район на район. Друг пример е Испания, където шахматът е доста популярен, но не може да се разработи единна програма за всички училища. Във Франция, може би, шахматът е развит най-ефективно. Там имат една доста активна и способна федерация по шахмат. През 2007 г. федерацията по шахмат подписа договор с министерството на образованието, който позволява на федерацията да въвежда шахмат в училищата. Така че училищата са официално отворени, стига това да може да се организира. В един от френските департаменти – Корсика, шахматът е почти интегриран в образователната система. Буквално всички деца там играят шах. В Париж имах среща с високопоставени лица от образователната система на Франция и те изразиха своя интерес в установяването на много професионално ръководена шахматна система, която да се внедри в цялата страна.


- И в Европейския съюз вие настоявате за препоръка от Европейския парламент?
- Да, ние вярваме, че препоръката е благословия, която ще е от изключително важна за нас, тъй като тогава ние ще можем да преминем към разговори със страните членки с един вид добра кредитна история. Мисля, че бихме имали успех дори и в директни преговори с френското или английското правителство. Великобритания е всъщност другата държава, в която шахматът набира скорост в момента. На 18 октомври предстои презентация в Камарата на общините, ще имам среща и с министъра на училищата, така че струва ми се, че Великобритания ще бъде следващата страна, която заедно с Франция ще инвестира много в популяризирането на шахмата в образователната система. И въпреки всичко, препоръката от Брюксел ще е от решаващо значение. Особено за по-малките страни, защото това е като печат за качество. И дори извън европейските граници, при разработката на програми в Африка или Южна Америка, фактът, че това има одобрение на Брюксел, ще има тежест. Създаването на лоби в Брюксел на тази идея и срещайки се с членовете на Европарламента, ние бихме могли да създадем добри контакти за програми на национално ниво. Така например италианските представители биха могли да ни помогнат в Италия, датските – в Дания. Ето защо считам, че работата в Брюксел, ни помага директно на национално ниво.


- Винаги съм се чудел не е ли шахът за много надарените и талантливите хора? Как се открива голям майстор в шаха? Или всичко е въпрос на цифра, на бройка?
- Въпрос на бройка е. В крайна сметка всичко е въпрос на числа. Ако в системата има 50 000 деца, при добър късмет, на всеки 50 години може да се открие един Боби Фишер. Ако системата има 5 милиона деца, тогава има Карпов, Каспаров, Крамник… Талантът е там. И затова няма съмнение. Виждам доказателство за този факт навсякъде. Всичко опира до числата и системата. Трябва да има установена система. Не става въпрос за броя на децата в дадена държава – Армения, например, е много малка, но всяко дете е включено в системата. Така че там броят на децата, чиито способности в шахмата са тестване, вероятно е по-голям отколкото този в Русия. Става въпрос за това - държавата да обръща определено внимание за принципната загриженост на обществото за качеството на образователната система и за развитието на интелекта на нацията. И естествено, има нужда от определена инфраструктура за подпомагане на таланта. Защото талантът може да бъде открит, но какво от това, ако няма система, която да подпомага преминаването към следващото ниво. Ето това предлага фондация по шахмат „Каспаров”. Ние предлагаме помощ в обучение на талантливите деца и следим най-добрия талант от тях.

Интервю на Емил Кошлуков, TV7


Коментари
Още по темата