Тема 2: Принципи на обучение (продължение)

Футбол
Добави в Svejo
    Viasport 02/03/2015 11:25
Тема 2: Принципи на обучение (продължение)

По всяко време да даваш най-доброто от себе си  - какво означава това и какво съдържание имат тези думи?

Готовността във всички фази на обучението да даваш най-доброто от себе си, за да бъдеш успешен - готовност.

Уважително и подкрепящо отношение към всеки един член на отбора - отборен дух.

Съзнателно да играеш за един отбор, който има голямо емоционално значение за хората в региона - идентифициране.

Спазване на уговорки и поети ангажименти - свързаност.

Критика и несполуки трябва да се виждат като шанс за развитие, който да се използава - отношение към критика.

След като представих в блокове първите две сфери техника и тактика, сега искам да продължа и да представя и останалите, които според мен имат значение и са важни за развитието на един талант, а и за подобряване на колективната и индивидуалната игра,

Координация:

1. Координационни способности

Блок 1 - равновесие
Блок 2 - ориентация
Блок 3 - кинестетично разграничаване
Блок 4 - ритъм
Блок 5 - реакция
Блок 6 - съединителна способност – извършване на група специфични движения на тялото, за да може да се извърши едно конкретно действие
Блок 7 - реализационна способност – способността на цялата поредица от програмата за действие да се адаптира към постоянно променящите се стимули

2. Изисквания за информация и равновесие

Блок 8 - визуални
Блок 9 - акустични
Блок 10 - тактилни
Блок 11 - кинестетични
Блок 12 - вестибуларни
 
3. Ситуации, в които може да се стигне до напрежение и натиск

Блок 13 - прецизност  
Блок 14 - време
Блок 15 - комплексност
Блок 16 - ситуативен натиск
Блок 17 - натоварвания

Кондиция:

Блок 1 - бързина
Блок 2 - сила
Блок 3 - подвижност
Блок 4 - издръжливост

Нагласа:

Блок 1 - амбиция
Блок 2 - дисциплина
Блок 3 - желание за развитие
Блок 4 - толерантност към несполуки
Блок 5 - идентификация
Блок 6 - собствена концепция
Блок 7 - концентрация
Блок 8 - работа с критика
Блок 9 - емоционална компетентност

Поведение:

Блок 1 - “отборен играч”
Блок 2 - комуникация
Блок 3 - респект
Блок 4 - самостоятелност
Блок 5 - надежност/свързаност
Блок 6 - услужливост

Тези сфери със сигурност са малко по-объркващи, но това, в което се убедих е че тези компоненти са от решаващо значение. Това е поредното доказателство колко комплексно е обучeнието на един талант. Заедно с това се убеждавам още веднъж колко многообразни качества трябва да притежава един футболист. Има много упражнения, които съдържат повече от един блок. Не е казано, че за всеки блок се изискват различни упражнения. Ако се замисля, голяма част от координационните блокове можем да открием във всяко едно упражнение.

Това, което ме впечатли, е работата в детайли. Там, според мен, е изкуството на треньорската професия. Мисля, че така футболът създава много по-голямо удоволствие. Все пак упражненията губят стойност, когато не можем да използваме "coaching points". Всяко едно упражнение съдържа купища треньорски указания. Футболистите трябва да възприемат указанията, да ги анализират и приложат, при това за секунди. Не можеш ли да се справиш, няма проблем, отсяват те. Това днес е нормално за футбола. Клубовете инвестират много средства в академиите си, някои проявяват търпение, други - не.

Много клубове привличат вниманието на топ талантите с финансови облаги. Футболистите получават 4-цифрени суми или сключват договори с производители на спортна екипировка. Немските учени постоянно говорят за това как от физическо естество има още много какво да се развие във футбола. Те се отзовават на редица научни изследвания, които показват, че футболистите са далеч от възможните максимални физически данни, което ни подсказва, че в бъдеще ще продължим да наблюдаваме промяна в динамиката на играта.

Като цяло това са принципите в тренировъчния процес. Разбира се, всеки един си има ясно и точно определение. Аз реших да не обяснявам всеки един поотделно. Ще оставя на вас тълкуването. Много е важно да отбележа тук, че за всеки един от тези блокове треньорът трябва да бъде наясно какво може футболистът в дадена възраст и във всеки един блок. Подобен пример вече дадох в миналата публикация. Всяка една от тези основи може да се тренира.

Всичко, което публикувах до момента, е базирано на работа с литература и различни коцепции на клубове от страната - нищо от нещата не е плод на моето въображение. Футболът и спортът като цяло в днешно време отделят много време и средства за науката, която открива нови и свежи методи за оптимизиране на спортната форма и още по-разнообразно и комплексно развитие на подрастващите.

Поздрави от Кьолн,

Лъчезар Димов

 

Първата част от темата, ВИЖТЕ ТУК.

 

Кой е Лъчезар Димов, ЧЕТЕТЕ ТУК.


Email: lacho.dimov@yahoo.com
German Sport University Cologne
Bachelor of science
Profil: Sport and Performance

 

-----

Стани фен на Viasport във Фейсбук и следи всички новини за подрастващите

-----

Виж какво се случва в света около нас с FBR.BG

-----

Коментирай по тази и други теми във Форума на Viasport.bg

-----

Заповядай в нашия онлайн магазин за спортни стоки SportForMe.com



Коментари

Ивайло Семерджиев: Без амбиция не се става голям футболист

Ивайло Семерджиев: Без амбиция не се става голям футболист 19.11.2017 | 13:39

Viasport.bg продължава поредицата си интервюта с треньори от водещи български футболни школи за това как се работи в тях. 

още по темата»

Ивайло Станев: Трябва да развиваме играчи, не отбори

 Ивайло Станев: Трябва да развиваме играчи, не отбори 02.11.2017 | 11:20

Представянето на юношеския национален отбор до 17 години на първия етап евроквалификации във Велико Търново и Горна Оряховица предизвика много дискусии и коментари.

още по темата»

Децата играха... заболя ли?!

Децата играха... заболя ли?! 11.10.2017 | 17:48

Тези думи са за едни деца и тяхните треньори и ръководители.

още по темата»