Тема 3: Адаптация, възстановяване и контролиране на натоварването в тренировъчно-игровия процес

Футбол
Добави в Svejo
    13/04/2015 12:26
Тема 3: Адаптация, възстановяване и контролиране на натоварването в тренировъчно-игровия процес

Това е една много деликатна, специална и комплексна тема. Натоварването на всеки един състезател зависи от много компоненти. Във футбола повечето голове се дължат на случайността - това е чисто научно доказано.

 

Като планираме тренировки или използваме различни тактически схеми, ние се опитваме възможно най-много да контролираме играта. На всички е ясно, че за да бъде това възможно, състезателите трябва да притежават нужната специфична футболна кондиция и индивидуални качества. Натоварването на един футболист зависи от биологичната възраст, тренировъчната възраст, пола и здравето му.

Основи при планирането и контролирането на тренировъчния процес

1. Тренировка: всички мерки за повишаването или стабилизирането на спортната форма.

2. Тренировъчна адаптация: без адаптация няма как да има тренировка (също и биологична адаптация).

3. Тренировъчно натоварване: външно (дефинира се от компонентите на натоварване) и вътреншно (биологична реакция от външно натоварване)

4. Компоненти на натоварването

• интензитет;
• продължителност;
• паузи между натоварванията в една тренировка;
• обем на натоварване;
• брой на тренировките (най-вече базиран на микроцикли).

5. Съдържание на тренировката

• упражнения за общото развитие;
• специални или имитиращите ситуации упражнения;
• упражнения близки до състезателния характер.

6. Тренировъчна цел

• общи цели;
• частични цели;
• конкретни цели.

7. Тренировъчен метод

• продължителен метод;
• интервален метод;
• метод на повторения;
• контролен метод;
• техническа тренировка.

8. Вид на тренировката (например: техническа, тактическа, кондиционна и т.н.)

9. Тренировъчна форма (съдържание и методи на натоварване)

10. Тренировъчни пособия

• организационен вид (маркировки като конуси, потници и т.н.);
• информативен вид (видеа, снимки, анимаций, графики, статистики и т.н.);
• уреди.

11. Планиране на тренировка (предварително систематично описано провеждане)

12. Тренировъчен цикъл

• целогодишен;
• макроцикъл (1-4 месеца);
• мезоцикъл (2-6 седмици);
• микроцикъл(7-10 дни);
• дневен цикъл (1-4 тренировки);
• тренировка (1-4 часа).

13. Тренировъчно разграничаване (основи, подготовка, състезателен характер, високи обороти)

14. Тренировъчна възраст (годините, в които се тренира)

Тренировъчни принципи

1. Принципи за възникване на адаптацията

- принцип на ефективния стимул на натоварване;
- принцип на прогресивното контролиране на натоварването;
- принцип на варирането на тренировъчното натоварване.

2. Принципи за предпазването на адаптацията

- принцип на оптималното оформяне на натоварването и възстановяването;
- принцип на повторението и трайността;
- принцип на периодизация и циклизация.

3. Принципи за специфичното контролиране на адаптацията

- принцип на индивидуалността и съответстващата възраст;
- принцип на нарастващата специализация;
- принцип на регулиранотo взаимодейсвие на тренировъчните елементи.

И тук преценявам да не изпадам в детайли, що се отнася до принципите, тъй като те са доста комплексни и за момента не е нужно подробно задълбочаване. Мисля, че малко или много можем да открием значението им в по-горе изписаните редове.

В най-добрия случай би трябвало да използваме тренировъчните принципи. Нещата, които изброих, са неизменна част от тренировъчния процес. Те спомагат за покачването качествата както в индивидуален, така и в отборен план. Когато един отбор се подготвя за даден сезон, то основната цел в кондиционен план е тимът да поддържа най-високото ниво в мачовете.

Ясно е, че един отбор не може да бъде във върхова форма през целия сезон, особено когато се натрупват мачове и т.н. Важното в случая е отборът да поддържа върхова форма за възможно най-дълъг период. Към това приспада и правилното възстановяване. За да може един състезател да дава най-доброто от себе си, той трябва да се възстановява, да възобнови въглехидратните си запаси, които са се изчерпали след натоварване.

Възстановяването от една страна служи за това един състезател да може да отпочине и да е готов за следващо натоварване, което да може да премине със също толкова голям интензитет. Чрез правилно възстановяване обаче може да се постигне и покачване на възможностите и подържането им за по-дълъг период от време. Този принцип се нарича “Принцип на суперкомпенсация”.

Планирането на тренировъчния процес е трудно и изисква много усилия. В детско-юношеския футбол не е лесно осъществимо, особено когато стимулът от финансова гледна точка не е висок, но понякога това прави разликата и може да се окаже като много смислена инвестиция. Според мен изключително труден процес е и провеждането на съответстващи възрастта тренировки, но и това е от огромно значение.

На теория един треньор трябва да е наясно в коя възраст, до каква степен, в кои компоненти може да се натоварва даден състезател. Например, в коя възраст и колко мога да тренирам бързина, сила, подвижност, координация, издръжливост...

Доста често съм чувал, че в ранна възраст не се правят силови тренировки. Това е научно доказано, че е пълна глупост. В ранна възраст се провеждат най-вече упражнения за стабилизиране на цялостната мускулатура, упражнения с динамичен характер, а не с пасивен. Що се отнася до бързината, тя достига максималното си ниво от 7 до 11 години, в по-напреднала възраст се намалява времето за реакция на различни сигнали, били те оптични или акустични.

Състезателят реагира по-бързо, асимилира по-бързо и в най-добрия случай взима решенията по-бързо, като сканира ситуациите и има решение преди да получи топката - това също е бързина. Тренировка за издръжливост е възможна във всяка възраст. Разликата е между аеробната и анаеробната издръжливост. При децата до пубертета тренирането в анаеробен капацитет е ограничено, защото се образува по-бързо лактат (натрупване на млечна киселина) и после много по-бавно се разсейва, което довежда до спад в резултатите на състезателя.

Що се отнася до аеробния капацитет, той е възможен във всяка една възрастова група. Да не забравяме и координацията, която също е неизменна част от всяка тренировка. Много е важно във всяка една тренировка за координация състезателите да минават границите на сложност в упражненията. Когато едно дете не успява да изпълни дадено координативно упражнение, то с времето, чрез тренировка, го научава - важното е постоянно да има когнитивно претоварване.

Тук, в Германия, във всеки един компонент се набляга да се използва топка. Това покачва мотивацията и желанието за тренировка.

 

Поздрави от Кьолн,

Лъчезар Димов

 

Първата част от тема I, ВИЖТЕ ТУК.

 

Втората част, ТУК

 

Кой е Лъчезар Димов, ЧЕТЕТЕ ТУК.


Email: lacho.dimov@yahoo.com
German Sport University Cologne
Bachelor of science
Profil: Sport and Performance

 

-----

Стани фен на Viasport във Фейсбук и следи всички новини за подрастващите

-----

Виж какво се случва в света около нас с FBR.BG

-----

Коментирай по тази и други теми във Форума на Viasport.bg

-----

Заповядай в нашия онлайн магазин за спортни стоки SportForMe.com



Коментари

Антъни Генов: Зарязах футбола, когато баба ме заведе на тенис (СНИМКИ)

Антъни Генов: Зарязах футбола, когато баба ме заведе на тенис (СНИМКИ) 24.05.2017 | 11:50

Левичарят от България - така можем да опишем с две думи един от най-добрите ни тенисисти при юношите Антъни Генов.

още по темата»

Дария Радулова: Вече имам предложения от чужди тенис академии

Дария Радулова: Вече имам предложения от чужди тенис академии 18.05.2017 | 12:30

Дария Радулова е лидер на дамския отбор по програмата на българската федерация по тенис „3Т – Тенис Тийм Талант” във възрастта до 14 г., колкото всъщност навърши тя през януари.

още по темата»

Залози в помощ на спорта

Залози в помощ на спорта 16.04.2017 | 10:17

Като лидер в Европейския съюз по обездвижване и затлъстяване сред децата и като държава с рязко влошено представяне на големи спортни форуми България определено има проблем.

още по темата»