Тема 4: Цели и правила за развитието на таланта

Футбол
Добави в Svejo
    20/06/2015 10:30
Тема 4: Цели и правила за развитието на таланта

По желание на читатели, следващата тема се базира на концепцията за развитието на един талант в немския футбол от най-малките до най-големите. Ще се опитам да представя това, което според мен се явява като най-важно.

I.  Правила на играта

По официални данни в Германия има около 200 хиляди отбора и около 7 милиона официално играещи футболисти, било то аматьори или профисионалисти. За да може всички да имат възможността да практикуват спорта и във вид на първенства, немският футболен съюз (ГФС) има изградена структура как да се осъществи това.

 

Възрастовите групи от 3- до 19-годишна възраст са разделени по букви както следва:

 

G - от 3 до 6 г., F - от 7 до 9 г., E - от 9 до 11 г., D - от 11 до 13 г., C - от 13 до 15 г., B - от 15 до 17 г., A - от 17 до 19 г.

Най-малките започват от 5:5, за да се стигне до 11:11, както е и в България. Разликата тук е, че до U12 се играе без съдии и без засади по правилата на феърплея, което означава, че треньорите взимат решенията на терена. Но само ако дадена ситуация е спорна, през останалото време футболистите определят сами: тъч, аут, ъглов удар, дори фаул. Смените се извършват свободно и по всяко време. От U12 (8+1) нагоре се включват съдия и засада. От U14 се играе 11:11 на цял терен.

Най-големият плюс в Германия са сборните пунктове. Там се събират най-добрите футболисти от регионите и тренират веднъж седмично заедно. Има сборни точки за непрофесионалните отбори, там профисионалните клубове пращат свои скаути и така се сдобиват с най-добрите играчи в региона, които са готови да направят следващата крачка.

 

Другите сборни пунктове са за вече професионалните отбори, там те са гледани от съгледвачи на националните тимове и така се сформира представителният отбор на Германия за определана възраст. В числа това са 366 пункта като нишка за професионалните клубове, а 29 пункта са директната връзка с националните формации при юношите. Националният отбор до 17 години, който бе в България на европейското, на 2/3 се състои от играчи от тези пунктове.

 

В тези сборни отбори не само се тренира, а и се играят турнири и приятелски срещи с други пунктове от цялата страна. Също така се провеждат и много научни изследвания с така наречените "тестови батерии", това са група от тестове за бързина, издръжливост, отскокливост, техника, координация и т.н. Може би е важно да се подчартае, че треньорите там нямат клубни отбори и са концентрирани изцяло върху работата си с талантите.

II. Основни цели на обучението във всяка възраст

Основните общи цели са 3, като те не включват единствено мисълта за високо ниво на професионализъм, но и други цели.

1. Висока позиция в световния футбол - върхови класирания и печелене на титли на големите форуми като световни и европейски първенства, както и олимпийски игри.

Също така: интернационално анализиране на най-актуалните трендове в тренировъчния и игровия процес; високо качество на игра в Бундеслигата в сравнение с останалите европейски първенства; успехи в международни клубни състезания; футболисти на световно ниво; подобаващо присъствие сред представителите на ФИФА и УЕФА.

2. Атракцията футбол - удоволствие от играта за всички - от начинаещите до най-добрите футболисти.

Ентусиазмът на много хора към футбола осигурява следните неща: социална и интегративна сила на играта; един широк базис на таланти като основа за успешен профeсионален футбол; ангажиментът на много треньори и ръководители в клубовете и футболните съюзи; бъдещето на традиционните клубове и първенствата, в които участват; една “социална родина” във футболната фамилия.

3. Мотивация за движение - доживотен ентусиазъм за спорт и здравословен начин на живот.

Многостранното изучаване на движениятa, включително и във футбола е:

едно елементарно средство за цялостнoто насърчаване на подрастващите
развива не само физически, а и духовни, емоционални и социални умения;
рецепта срещу негативните последици от една все повече обездвижена среда;
изпробван метод за пълноценен здравословен живот; развива координационните основи за по-късното развитие на най-високо ниво.

Три принципa, които да следваме

Принцип 1: Систематично развитие:

 

едно широко и координативно базисно обучение като спортна основа;
закономерна последователност за развитието на предпоставките за успех;
развитието на личността (воля, концентрация, социална нагласа); прогноза на възможностите на най-високо ниво в световния футбол като мащаб; търпение, време, страст, идентификация, ентусиазъм при треньори и състезатели.

Принцип 2: Възрастово-ориентирано развитие:

 

съгласуване на спортни цели + “чувствителни фази” в развитието; актуални психомоторни + физически умения на състезателите; индивидуално, ориентирано и педагогично съпровождане на деца и юноши; многостранно спортно обучение като база за стабилни футболни успехи; голям и по-стабилен потенциал чрез дозирано натоварване.

Принцип 3:  Индивидуално развитие на таланта:

 

индивидуално оформяне на актуалната психомоторна/физическа зрялост; индивидуалната ситуация извън футбола (училище, професия и т. н.);
индивидуалното общо натоварване (тренировка, мач, училище/работа);
индивидуалната комуникация като основа за изграждането и контролирането на тренировъчния процес;
обграждащо индивидуализиране и разграничаване на тренировъчния процес.

Сега нека погледнем всяка една възрастова група. Какво се изисква от различните групи, кое е най-важното, как са разделени пропорционално натоварванията от всяко съдържание в тренировъчния процес и развитието на футболистите. И най-вече: какво искат и какво могат в различните възрастови групи.

3-6 години: главна цел - движение и забавление

 

Цели:

 

- цялостно насърчаване на децата чрез многостранно упражнение за подвижност;

- запознанство в игрови вид  с летящата, търкаляща и подскачащата топка;
- радост към играта чрез вариации от малки игри с топка;
- забавление от играта футбол;
- запознанство с основни правила при отборна игра и играта срещу противник.

Основно съдържание:

 

просто бягане (игрово) и подвижност (30%);
прости задачи с топка (20%);
футболни игри (20%);
игри с топка (30%).

U8/U9: игра - интерес

 

Цели:


- забавление от футбола;
- учене на футбол чрез игри - уличен футбол в отбора;
- спортно запознанство с основните техники (дрибъл, подаване, контрол на топката);
- предаване на елементарни тактически съвети, които помагат за вкарването и предотвратяването на голове;
- мотивация за движение чрез многостранна спортна активност.

Основно съдържание:

 

многостранно бягане (игрово) и подвижност (15%);
многостранни задачи и игри с топка (15%);
игрово запознанство с основните техники (20%);
свободна игра в малки (на брой) отбори (50%).

U10/U11: игра - интерес

 

Цели:


- учене на футбол в уличния футбол в малки отбори и полета;
- сръчност и бързина с топката;
- игрово запознанство на по-сложни техники  - с двата крака;
- тактически основи за ориентиране и разпределяне в пространство;
- търсене и насърчаване на индивидуалност - научаване какво е това загуба и победа.

Основно съдържание:

 

многостранна спортна активност (15%);
многостранни упражнения и игри с топка (15%);
детско-ориентирани упражнения за техника (20%);
игра в малки отбори (50%).

U12/U13: обучение - сериозност

 

Цели:


- радост от играта и игрова креативност;
- систематично трениране на основни техники - приложение в различни ситуации;
- обучение на индивидуална тактика в офанзивен и дефанзивен план;
- усвояване на основите на групова тактика за игра в пространство;
- насърчаване на собствена инициатива, мотивация и воля.

Основно съдържание:

 

обучение за игрова кондиция (20%);
систематична тренировка по техника (20%);
основи - индивидуална тактика (20%);
игри с условия и свободна игра (40%).

U14/U15: обучение - сериозност

 

Цели:

 

стабилизация на радостта и забавлението от футбола;
“динамични техники” – с темпо и под натиск от противник;
задълбочаване на груповата тактика в нападение и защита;
изравняване на координативни дефицити и изграждане на широк футболно-специфичен фитнес;
насърчаване на лична отговорност за себе си и отбора на и извън терена.

Основно съдържание:

 

обучение в допълнителен футболно-специфичен фитнес (20%);
интензивна техническа тренировка (20%);
трениране на основи в индивидуална и групова тактика (20%);
игри с условия и свободна игра (40%).

U16/U17 - U18/U19: приложение - страст

 

Цели:

 

сериозност, воля за резултати и удоволствие от играта;
динамични техники - точни процеси с темпо под времеви и противников натиск;
индивидуална подготовка за специални изисквания на различните позиции;
перфекционизъм на тактически ходове в групата и стабилизация в отбора;
индивидуална стабилизация на подробен фитнес.

Основно съдържание:

 

систематично футболно-специфично кондиционно обучение (20%);
позиционно-специфична техническа тренировка (20%);
групова и отборна тактика (20%);
игри с условия (40%).

U17 - U20: перспективни играчи - професионализъм

 

Цели:

 

подсилване на идивидуалното контролиране на тренировките;
индивидуална подготовка за кондиционните изисквания на дадена позиция;
оптимизиране на основните техники, напаснати по специални позиционни изисквания;
оптимизиране на тактически ходове, ориентирани на игровата философия и система;
насърчаване на волята за резултати и дисциплина на и извън терена.

Основно съдържание:

 

индивидуална фитнес тренировка (30%);
позиционно-ориентирана техническа и тактическа тренировка (20%);
оптимиране на груповата и отборна тактика (20%);
комплексни игрови форми (30%).

От гореизброените цели и съдържание, както и тяхната тежест в проценти за мен става ясно колко важно е забавлението и удоволствието от футбола. В крайна сметка те определят мотивацията на състезателите. В Германия това е основен акцент. Развитието на един талант е сложен процес, който изисква много усилия както от треньорите, така и от клуба.

 

Често дори в Германия тези компоненти се пренебрегват, търсят се резултати. Фактът, че скаути следят играчи още от 5-6-годишна възраст, ходят по домовете им и убеждават родителите им, говори сам по себе си. Но факт също така е, че обучението е на много високо ниво, защото все пак на преден план стои разпознаването и развитието на потенциала на един футболист.

За да се постигне това са нужни и необходимите средства в образованието на треньорите. Много от топ академиите в Германия назначават млади треньори, поемат разходите по лицензите им и ги обучават на философията на клуба, по същия принцип, по който го правят и с футболистите. По този начин се постига оптимална атмосфера за работа. Както и друг път съм казвал, планирането на тренировките, тяхното контролирано провеждане и разработката на проведената тренировка, са основните части от дългосрочното развитие и успехи.

 

Източник на всичко описано по-голе е концепцията на германския футболен съюз.

Накрая като обобщение на всичко, вижте го събрано в една таблица.

 

Поздрави от Кьолн,

Лъчезар Димов

 

Първата част от тема I, ВИЖТЕ ТУК.

 

Втората част, ТУК

 

Тема III, ТУК

 

Кой е Лъчезар Димов, ЧЕТЕТЕ ТУК.


Email: lacho.dimov@yahoo.com
German Sport University Cologne
Bachelor of science
Profil: Sport and Performance

 

-----

Стани фен на Viasport във Фейсбук и следи всички новини за подрастващите

-----

Виж какво се случва в света около нас с FBR.BG

-----

Коментирай по тази и други теми във Форума на Viasport.bg

-----

Заповядай в нашия онлайн магазин за спортни стоки SportForMe.com


Коментари

Ивайло Станев: Трябва да развиваме играчи, не отбори

 Ивайло Станев: Трябва да развиваме играчи, не отбори 02.11.2017 | 11:20

Представянето на юношеския национален отбор до 17 години на първия етап евроквалификации във Велико Търново и Горна Оряховица предизвика много дискусии и коментари.

още по темата»

Иван Цветанов: Школата на Ботев ще работи по нова методика от 2018-а

Иван Цветанов: Школата на Ботев ще работи по нова методика от 2018-а 18.10.2017 | 11:26

Изминаха малко повече от три месеца откакто Иван Цветанов стана директор на детско-юношеската школа на Ботев (Пловдив).

още по темата»

Децата играха... заболя ли?!

Децата играха... заболя ли?! 11.10.2017 | 17:48

Тези думи са за едни деца и тяхните треньори и ръководители.

още по темата»