Тема 5: Mанталитет, връзка между треньор и състезател, тиймбилдинг и развитие на личността

Футбол
Добави в Svejo
    02/11/2015 12:20
Тема 5: Mанталитет, връзка между треньор и състезател, тиймбилдинг и развитие на личността

Ще си позволя този път да говоря за манталитета на един състезател/отбор. Напоследък много се говори по тази тема. В един тренировъчен процес този компонент не бива да отсъства. В много клубове тази част от обучението на един футболист се оказва решителна, затова и не отсъства в нито една от концепциите на големите академии. И е част от основната концепция на Германския футболен съюз.

 

Всеки клуб в Германия има различно виждане за прилагането на подобни обучения, но те никъде не отсъстват. Някои от тях провеждат задължително 2 уикенда в сезона, отдавайки се изцяло на развитието на личността и характера, предприемайки различни методи, приложени и напаснати към възрастта на подрастващите. За един футболист е много важно да има и нагласата на такъв.

 

Аз мисля, че треньорът има основна роля, що се отнася до развитието на личността. Той трябва във всяка една ситуация да бъде пример за подражание, да бъде честен и да уважава всеки един състезател. Разбира се, често срещам изказването, че с всички футболисти трябва да се отнасяме еднакво, това е невъзможно. Да уважаваш всеки - да, но с различните състестезали е нужен различен подход. С някои няма нужда да говориш, други имат нужда от постоянно внимание и грижа.

 

Едни търсят близост, други странят, всеки е различен сам по себе си. Аз смятам, че това е твърде важно за създаването на личности. Много треньори говорят за това, как във футбола не само техническите и физически качества са на преден план в тяхната футболна формула за успех, а и педагогическите компоненти, които изграждат характера на един състезател, или така желаната футболна нагласа.

 

Какво е важното в случая? Дисциплина, постояннство - това ли е всичко? Или има и други компоненти? В следващите редове ще опитам да представя различни теории, които смятам за жизненоважни за оптималното обучение на един състезател и връзката между него и треньора.

 

1. Връзката между треньор и състезател

 

Определение: Връзката между треньор и състезател е ситуация между треньор и атлет, които причинно взаимно дефинират когниции, чувства и поведения един с друг.

 

В това отношение е важно треньор и състезател да се уважават взаимно. Респектът също е важна точка от отношението един към друг. Подкрепа и комуникация са други определящи фактори. Разбира се, не на последно място е разбирателството между двамата. Нещо, което наглед изглежда лесно, може да се окаже доста трудно. Именно оттам може да се стигне до недоверие, липса на уважение, сляпо подчинение или дори вербална или телесна злоупотреба.

 

Целите на треньора и атлета би трябвало да бъдат сходни, като например спортни резултати и успехи и лично развитие. Има два научни модела от спортната психохология за качеството на връзката между треньор и състезател.

 

Първата е 3+1 С теория

 

Clossenes (чувствителна близост - емоция) – емоционалното значение, което треньор и състезател предават на своята връзка. Например: респект, доверие, симпатия. Commitment (задължение) - намерение на състезателя и треньора да запазят връзката си и да оптимират резултата от нея.

Complementarity (държние) - кооперативни и кореспондентни начини на държание.
Coßorientation (единодушие) – възприемане и рефлективност на треньор и атлет, дали имат подобни разбирания за връзката между тях.

 

Друг такъв модел е така нареченият COMPASS-Model.

 

COMPASS-Model

 

Conflict Management (Конфликт мениджмънт) - търпение, разбирателство и кооперативност при конфликти.

Opennes (Откритост) - откритост за чувства и мнения (също относно извън спортни тематики).

Motivation (Мотивация) - мотивация и готовност за съвместна работа.

Positivity (Позитивност) - гъвкава реакция при ситуации и поведения на друия и показване на честно поведение.

Advice (Съвет) - даване и приемане на съвети и обратна връзка.

Support (Подкрепа) - подкрепа към другия както при спортни, така и при лични проблеми.

Social Networks (Социални мрежи) - прекарване на време заедно и извън спортните занятия.


2. Тиймбилдинг

 

Определение за отбор: отбор е група от хора с допълващи се умения, които активно работят заедно за постигането на обща цел.

 

За да може един колектив да функционира, той трябва да умее да работи в екип. Работата в екип често може да се окаже много по-трудна, отколкото човек може да си представи. Често в един отбор се среща ситуацията, при която отборът е пълен с различни личности и характери, това води до конфликти, които от своя страна се отразяват върху играта на отбора. Или което е най-важното - върху неговото развитие, но не само като колектив, а и като индивидуалности.

 

Именно заради това са нужни специални намеси за сплотяването на един колектив и колкото по-рано започне дадена интервенция, толкова по-добре. Това е процес, който не свършва с една намеса, а се повтаря и повтаря. Дългосрочен начин за развитието на отборния манталитет и личността. Способността да работиш в екип е изключително ценно умение за бъдещето ти.

 

Изключително трудно е всеки един член на колектива да намери своята роля, да я опознае и да бъде максимално полезен, заемайки тази роля.

 

"Coming togehter is a beginning, keeping together is a progress, working together is succsess" ("да тръгнете заедно е начало, да останете заедно е прогрес, да работите заедно е успех"). Този цитат от Хенри Форд, създателят на компанията “Форд”, добре обобщава казаното до момента.

 

За развитието на един отбор в науката има следните принципи:

 

Forming (формираща фаза)

 

* Учтивост, внимателно сближаване, запознанство, стремеж към сигурност и хармония.

Storming (конфликтна фаза).

 

* Подсъзнателни конфликти, самопредставяне на новите членове на отбора, състезание за ръководене, “Аз” ориентация.

 

Norming (фазата на правилата)

 

* Образуване на отборни стандарти, държание, обноски и начин на общуване, обратна

връзка и обмяна между членовете на отбора, „Ние“ ориентация.

 

Performing (работна фаза)

 

* Ориентация за работа, гъвкавост, откритост от страна на състезателите, солидарност, насочване към резултати и целенасочени действия на отбора.

 

3. Конкретен пример

 

С моя отбор също правим подобни тиймбилдинги, в които сплотяваме колектива, вдигаме мотивацията и в същото време се стараем да насърчаваме развитието на характера и личността.

 

Един такъв ден изглеждаше по следния начин. В нашия конкретен случай, ние проведохме един пълен ден от 10 сутринта до 5 следобед, организиран като камп. Започнахме деня с една българска притча за Хан Кубрат и неговите синове, на които той показал стойността на колектива, като използвал обикновени пръчки. Същият този метод приложихме и ние.

 

По този начин се постарахме да предадем значението на отборния дух още в началото, подказвайки за какво е предназначен денят. Това предизвика голям интерес и разчупване на леда при скептично настроените състезатели. След това предприехме различни игри за опознаване. Последва игра, в която отборът бе разделен на две групи всяка, от които трябваше да се изберат лидери. Лидерът със затворени очи трябваше да сглоби един пъзел, състоящ се от 12 части, колкото голяма беше и групата (всяка една част символизира по един участник – всеки е равен).

 

Тук лидерът трябва да се довери на своите съотборници, които му дават указания къде да поставя всяка една част от пъзела. В следващата игра всичко това беше наобратно - само лидерът можеше да вижда и да дава указания на всеки един съотборник. Тук като мотивационна точка двете групи се състезаваха кой по-бързо ще успее да нареди пъзела.

 

Следваше обща разходка и обяд, след което заедно обсъждахме всяка една точка, намираща се в нашия каталог за развитие на манталитета. Денят завърши с тренировка, на която се работеше само и единствено за мотивация. След тренировката всеки един състезател, под формата на импровизирана официална церемония, подписа каталога за развитие на манталитета, като по този начин се обвърза с това да следва обсъдените точки от каталога.

 

След дългия ден нашият отбор посети мач от Бундеслигата. Преди всяка тренировка ние обсъждаме този каталог, всеки назовава точките от него и значението на всяка една от тях и също така дали някоя от точките е липсвала на последния ни мач, турнир или тренировка.

 

Този каталог изглеждаше по следния начин:

 

 

Важно е да не подценяваме ролята на характера на даден състезател. Целта трябва да бъде един треньор да успява да развива всеки един състезател индивидуално, без значение дали е най-талантливият или не.

 

Според мен това е един от най-трудните компоненти в обучението на футболистите. Да бъдеш треньор в днешно време се оказва по-трудно и отговорно, отколкото човек би се замислил, защото задачите и изискванията към него са далеч повече и по-високи от очакваното.

 

Поздрави от Кьолн,

Лъчезар Димов

 

Първата част от тема I, ВИЖТЕ ТУК.

 

Втората част, ТУК

 

Третата тема, ТУК

 

Четвъртата, ТУК.

 

Кой е Лъчезар Димов, ЧЕТЕТЕ ТУК.

 

За работата на треньора за националните отбори на Германия, ТУК.


Email: lacho.dimov@yahoo.com
German Sport University Cologne
Bachelor of science 
Profil: Sport and Performance

 

-----

Стани фен на Viasport във Фейсбук и следи всички новини за подрастващите

-----

Виж какво се случва в света около нас с FBR.BG

-----

Коментирай по тази и други теми във Форума на Viasport.bg

-----

Заповядай в нашия онлайн магазин за спортни стоки SportForMe.com


Коментари

Николай Кънчев: Не показахме пълния си потенциал (ВИДЕО)

Николай Кънчев: Не показахме пълния си потенциал (ВИДЕО) 27.04.2018 | 09:35

Треньорът на Черно море (2000) Николай Кънчев заяви пред Viasport.bg, че неговият отбор не е показал целия си потенциал във финала за купата на БФС срещу Септември при юношите старша възраст.

още по темата»

Антон Кирилов: Септември дава шанс на юношите си (ВИДЕО)

Антон Кирилов: Септември дава шанс на юношите си (ВИДЕО) 27.04.2018 | 09:00

Треньорът на Септември (2000) Антон Кирилов заяви, че в клуба се дава реален шанс на юношите да играят мъжки футбол, за разлика от много други отбори в България.

още по темата»

Важна информация за Фейсбук и Viasport.bg

Важна информация за Фейсбук и Viasport.bg 13.01.2018 | 21:47

На 11 януари основателят и собственик на Фейсбук Марк Зукърбърг направи изявление в социалната мрежа, в което обяви плановете й за тази година.

още по темата»