Споделеният опит на треньора

Футбол
Добави в Svejo
    13/06/2016 09:30
Споделеният опит на треньора

Във футбола няма място за оправдания. Още по-малко пък за забележки или коментари по адрес на бивши работодатели. Просто искам да затворя тема №24 за “Единна методика на обучение в ДЮШ и има ли тя почва у нас”, като направя кратък обзор на извършената работа от мен като директор на ДЮШ през последните две години. 

 

През 2014 г. препоръките на Viasport.bg ми дадоха шанс да получа работа като директор на ДЮШ и за това именно сайтът е мястото, където ще направя отчет на извършената от мен работа. Защото никой не ми е потърсил такъв, а убежденията ми, че съм се движил по правилния път се затвърдиха. 


Как и кой ще има волята да го направи, е единствено въпрос на време, защото ако искаме да има ограмотяване и обучение на талантливи деца, от които да разчитаме да реализираме грамотни и обучени футболисти, е необходимо нещо повече от пари.


Първо искам да разгранича масовият футбол от футболната академия (многогодишен, академично издържан проект на футболен клуб, грижещ се за възпитанието, образоването и обучението на състезатели с голям генетичен потенциал и силен характер, за да се изградят и станат професионални футболисти).


За да разчитаме на успех в работата на футболната академия са необходими минимум 4 фактора:


- талантлив състезател с характер и дисциплина;

- клуб с ясна визия, методика, инфраструктура + конкурентна среда;

- грамотни треньори;

- родители, осигуряващи подходяща семейна среда за подрастващия футболист-спортист.


Тези четири фактора трябва да действат в пълен синхрон.

 

Следователно първата ми задача беше да изготвя „Правилник за йерархията, етиката на взаимоотношения и ред за привличане и освобождаване на състезатели от клуба”. Ръководството приветства идеята и утвърди правилника.

 

Недопустимо е треньорът в академията да бъде аниматор, забавляващ деца и удовлетворяващ капризи на родители срещу 30-50 лева месечна вноска. Треньорът трябва да бъде дисциплиниран и квалифициран. Треньорът трябва да следва план. Да контролира и отчита резултатите в тренировъчния процес. Да записва състава, игровите минути и да дава оценка на състезателите след всеки мач.


Трябва да провежда тестове в началото и края на състезателния период, с цел да направи експертна оценка на всеки състезател в края на годината. Оценката да се представя на ръководството и родителите, за да се определи и оцени развитието на състезателя. 


Следователно втората ми задача беше да изготвя „Правилник за правата и задълженията на треньорите”, който съгласувах с УС и оформих  документално.


България няма „Единна система за обучение по футбол”. Всеки треньор сам избира как и на какво да научи едно талантливо дете, за да играе футбол.  Това според мен е основният проблем, с който трябваше да се справя и аз направих всичко възможно да намеря обективни критерии и да предложа тестове и документи, които треньорите да попълват с цел „Контрол и отчет на извършената работа”. По този начин успях да обективизирам оценките на всеки един футболист, за да му се изготви „Профил на състезателя” на базата на “експертна оценка” за израстването или изоставането през годината.


Не мога да кажа, че всички треньори бяха очаровани, особено предвид факта, че въведох видеозаснемане на тренировки и мачове, с цел контрол на „ключовите изисквания” в тренировките и спазване на „игровия план” в мачовете. Тестовете, технико-тактически (ТТ) и физически, също се заснемаха. Изисквах „уеднаквена терминология” и обучение в „Принципите на игра в защита, в атака и при смяна на притежанието на топката”. Със съвместни усилия на колегите изготвихме PowerPoint презентация на „Футболен буквар” и „Футболен речник”.


Всички тези документи и видеозапоси оставих на разположение в клубовете, където работих. Убеден съм, че има треньори, които ще продължат да планират и отчитат резултатите от работата си. Нещо повече, има треньори, които се амбицираха и абонираха за Еasy2Coach - програма, която изключително подпомага организацията на работа на треньора. Убеден съм, че нито една уважаваща себе си академия в Европа няма да допусне на работа треньор, който не може да нарисува, анимира и качи в програмата тренировката, която е провел, мачът, който е водил и т. н. 


Практическото приложение на всичко това прилагахме на терена, като изисквах двама треньори на тренировка, за да се работят ТТ елемнти с неповече от десет деца. Лично участвах поне в две тренировки дневно, в ролята на помощник-треньор или заместник на отсъстващ колега.


По време на мач въведох изискване за „работа в екип”. Старши-треньорът води нашия отбор, а помощникът снима протокола на противника, подрежда на треньорска дъска разположението на противниковите играчи и анализира идеите им за изнасяне на топката, ротации в атака, варианти за завършек. Старши-треньорът лично поема отговорността за водене на мача и тактическите ходове, които се изискват от състезателите.


За подобряването начина на живот, храненето и възстановяването на състезателите, идеите за индивидуална работа за физически и технически качества, запознаването на състезателите с типични ситуации на терена и техните решения, направихме, затворена фейсбук група „ДЮШ Обучение”, където членуват всички треньори и състезатели от ДЮШ на клуба.


Откъде започнах и докъде стигнах няма как да коментирам, защото не е редно сам да се оценявам, а оценката на ръководствата е ясна, щом не ми бе продължен договора. 


От друга страна реакцията на състезателите в моя защита и протестните декларации на родителите с цел продължаване на моя договор, дава увереност, че методите ми на работа стимулират развитието на децата от школата.


В крайна сметка щом пиша тези редове, означава че не съм спрял да се надявам на ръководител, който ще ме наеме, за да му свърша точно работата, за която съм най-квалифициран, а именно треньор „А” лиценз, реализирал две поколения перспективни футболисти.


Просто позицията директор ДЮШ в България е нещо, коренно различно в моите представи и представите на ръководствата за нея.


Дотогава ще се ориентирам обратно към треньорството. Ще продължаваме да развиваме състезатели от една школа, където всеки треньор ще говори на различен език и ще залага на различни ключови изисквания, според различни собствени критерии.


В края на краищата ще липсва единен „модел на професионален футболист”, който на 18-годишна възраст да подпише договор и да бъде в състояние да изпълни изискванията, свързани с игровия план на всеки професионален футболен треньор.


Благодаря лично на проф. Лъчезар Димитров и всички преподаватели от НСА и БТШФ за оценката на моята професионална компетентност и възможността  да съм участник в курса за Про лиценз. 


Относно човешките ми качества и комуникативни способности, моля уповавайте се само на впечатления след личен контакт.


Благодаря на Viasport.bg за възможнотта да се легитимирам в Колонката на треньора, където реално мога да прочета това, което съм написал.


----

С поздрав: Митко Джоров

 

Имейл за обратна връзка, мнения и въпроси - mdjorov@abv.bg

 

Останалите теми от Колонката на Митко Джоров, можете да прочетете ТУК


-----

Стани фен на Viasport във Фейсбук и следи всички новини за подрастващите


Коментари

Ивайло Семерджиев: Без амбиция не се става голям футболист

Ивайло Семерджиев: Без амбиция не се става голям футболист 19.11.2017 | 13:39

Viasport.bg продължава поредицата си интервюта с треньори от водещи български футболни школи за това как се работи в тях. 

още по темата»

Ивайло Станев: Трябва да развиваме играчи, не отбори

 Ивайло Станев: Трябва да развиваме играчи, не отбори 02.11.2017 | 11:20

Представянето на юношеския национален отбор до 17 години на първия етап евроквалификации във Велико Търново и Горна Оряховица предизвика много дискусии и коментари.

още по темата»

Децата играха... заболя ли?!

Децата играха... заболя ли?! 11.10.2017 | 17:48

Тези думи са за едни деца и тяхните треньори и ръководители.

още по темата»