Как да изградим конвертируем футболист?!

Футбол
Добави в Svejo
    Viasport 17/05/2019 16:00
Как да изградим конвертируем футболист?!

Година и половина след като приключих с българския детско-юношески футбол и публикувах мнението си "Защо нямаме  конвертируеми футболисти?", отново изпитах желание да пиша за футбол!

 

Явно желанието ми да споделям е заложено в мен и за това искам да изложа, но този път конструктивно, конкретните си идеи, за реализиране на талантливо дете в конвертируем футболист.

 

Всички треньори вече имат достъп до сайтове за футбол, курсове и специализации в чужбина, така че едва ли са останали много почитатели  на "Колонката на Митко Джоров" и споделеният ми двадесет годишен опит в ДЮФ! Така или иначе, написаното от мен е лично проверено и аргументирано, за това си позволявам да го афиширам публично и да го препоръчвам на всеки, който наистина търси развиване на нечий талант, а не ходи на различни семинари, само за да оправдава своите действия, с аргумента "така е  според методиката в Германия или Швейцария или това го научих на семинара на Аякс или Аталанта!"

 

Далеч съм от идеята да омаловажавам наученото на Образователен курс у нас или в чужбина, но там, за толкова кратко време или предлагат структура и философия, които са ангажимент на собствениците на  клубове, или презентират отделни аспекти от работата в дадена школа, които ти само можеш да съпоставиш със своя опит на треньор. Можеш да си отбележиш някой важен детайл, който подсилва ефекта на системния и последователен труд. Нещо като да получиш "черешката на тортата", за да я поставиш на "своята торта"!

 

Проблемът е, че за един или няколко семинара няма как да получиш "рецептата за тортата", да не говорим да ти я дадат на готово!

 

В този смисъл, ако аз трябва да отговаря на въпроса какво ново научих  в Германия през тази една година е това:


КАК ОПРЕДЕЛЯТ КОЙ ФУТБОЛИСТ ИМА ПОТЕНЦИАЛ В ЕВРОПЕЙСКИ МАЩАБ!

 

Изработили са единен критерий за това и този критерий е БЪРЗИНАТА НА ДЕЙСТВИЕ В ИГРОВА ОБСТАНОВКА!


Какво означава това:

 

Първо изискване  - състезателят трябва непрекъснато да набира информация в играта!

 

Второ изискване – на база събраната информация трябва да може да предвиди следващия ход в играта (минимум два варианта).

 

Трето изискване – трябва навреме и под натиск да избере, оптималното решение.

 

Четвърто изискване -  трябва да има нужните сила, скорост и техника да изпълни замисъла си, без да нарушава темпото на игра! 

 

На базата на докладите, изготвени от съответните специалисти, състезателят получава договор в Трета лига, Втора лига или Първа Бундеслига, защото именно темпото на игра и бързината на действие под натиск, правят разликата между класния играч, професионалиста и аматьора!

 

На разгрявката преди мач, всички са еднакво технични! На физическите тестове ниско разредните професионалисти дори са по-добри, но в играта БЪРЗИНАТА НА ДЕЙСТВИЕ и ПРЕЦИЗНОСТТА правят разликата.


При сключване на професионален договор тук имат единен ясен критерий за професионален футболист и скаутското звено са длъжни да се подпишат, че ГАРАНТИРАТ той да отговаря на него!

 

За да може даден състезател да развие максимална бързина на действие е необходимо да има голям капацитет от качества и талант! Това е причината ръководителите на елитните академии в Европа да подбират своите състезатели по предварително установени критерии, без да правят компромиси в селекцията!

 

Това се нарича  БАЗОВА СЕЛЕКЦИЯ и всяка елитна школа в Европа набира точно такива деца, защото те имат нужния потенциал да се развият до европейски класен играч, при спазване на всяка стъпки в развитието му! Предимството им пред Българските е, че там има конкуренция! Скаутите на клуба разполагат с дълъг списък на чакащи и ако някой няма любознателност и характер да се развива, в края на годината отпада на тестирането и влиза друг! С две думи даде ли ти се на някой шанс, той няма място за главозамайване! По-скоро трябва да осъзнае колко много деца искат и заслужават да са на негово място и той тряба да воюва за него!

 

Обикновено се работи с треньори, специализирали се в развитието на състезатели на определена възраст. Опитът им позволява да разпознават още "на входа" предимствата и недостатъците на всеки състезател. Клубът им предоставя план за обучение, а  те определят средствата (упражненията в тренировката)  и методите (пътят, начина, по-който да обучават състезателите) за работа. Те са спокойни и уверени, че ще успеят в обучението, защото в отбора нивото на състезателите е хомогенно и толкова високо, че няма кой да нарушава прецизността и да накъсва темпото на игра!

 

В този смисъл и в България трябва да има единна система за обучение и обективни критерии за "Бързина на действие"!  Най-таланливите деца трябва да получат шанса да преминат цялостен цикъл на обучение и развитие. Да овладеят и впоследствие да автоматизират действията си на терена, за да отговорят на завишените критерии за професионален футболист в европейски мащаб!


Следователно клубът трябва да наеме методист, който изготви "Ред на обучение", свързан с изясняване на терминологията (термините може да бъдат различни в зависимост от езика – немски, английски, български, но съдържанието трябва да е еднозначно и да води до единозначни действия). Трябва да регламентира  действията на състезателите спрямо топката и противника, в атака и в защита! Трябва да се изучат  причинно-следствените връзки в играта! Това означава, че всеки един състезател трябва да знае на определеното  действие, кое е най-правилното  противодействие! Трябва да се научат да използват масимално ефективно техническите си умения, за да изпълнят своите футболни намерения!

 

Редът в обучението представлява стъпки, между които има логическа връзка и овладяването на едната стъпка помага за крачката към следващата!

 

"НИВОТО НА ОВЛАДЯНОСТ НА ВСЯКА ЕДНА СТЪПКА" определя "НИВОТО, НА КОЕТО МОЖЕ ДА СЕ СЪСТЕЗАВА ДАДЕН ФУТБОЛИСТ"! Съвършенството в една или няколко стъпки, не ти гарантира дори професионален договор, ако не си на ниво във всяка една от тях!

 

СТЪПКА 1, естествено е "ТЕХНИЧЕСКИ УМЕНИЯ В ИЗОЛИРАНИ УСЛОВИЯ"! Това означава "Ниво на овладянист на уменията да тичаш, сменяш посока, дриблираш, поемаш, подаваш, стреляш и игреш с топката по въздух БЕЗ СЪПРОТИВА.

 

ЕДИНСТВЕНО ВИСОКОТО НИВОТО НА ТЕХНИЧЕСКО МАЙСТОРСТВО ТИ ПОЗВОЛЯВА ДА СЕ СЪСТРЕДОТОЧИШ ВЪРХУ ИЗИСКВАНИЯТА ЗА ДИНАМИКА И ПРЕЦИЗНОСТ В ИГРАТА, БЕЗ ДА СЕ ПРИТЕСНЯВАШ, ЧЕ ТОПКАТА МОЖЕ ДА ТИ ИЗБЯГА! ВСЯКО ТАКТИЧЕСКО УКАЗАНИЕ ИЗИСКВА КОНКРЕТНИ ТЕХНИЧЕСКИ УМЕНИЯ, КОИТО АКО ТИ ЛИПСВАТ НЯМА КАК ДА ГО ИЗПЪЛНИШ! Това означава, че всяка тренировка и всяка свободна минута е времето, през което, този, който има намерение да стигне до професионалния футбол, трябва да се самоусъвършенства технически!

 

ТОВА Е СТЪПКАТА, ПРИ КОЯТО Е ВЪЗМОЖНО 10-ГОДИШЕН СЪСТЕЗАТЕЛ ОТ ЕДНА АКАДЕМИЯ ДА БЪДЕ ПО-ДОБЪР ОТ 17-ГОДИШЕН СЪСТЕЗАТЕЛ НА ДРУГА АКАДЕМИЯ!


Какво означава това?!  

Това означава, че няма как средствата и методите на обучение за дадена възрастова група в различните футболни школи да бъдат еднакви! Нивото на сложност на упражненията за всеки отбор се избира след тестиране за определяне на моментното състояние на състезателите!


Това означава, че десетгодишното хлапе трябва да вложи всичките си усилия и талант да овладее по същия начин  СТЪПКА 2!


Тук искам да направя специално уточнение! В подготвителните групи и дори в детските възрастови групи има много деца, впечатляващи с чувството си към топката, уменията да дриблират, преодоляват 1 vs 1 , да стрелят. Те са в състояние понякога да излъжат цял отбор противници и да отбележат гол. Предрича им се блестящо бъдеще. Проблемът е,  че МАЛКО ХОРА СИ ДАВАТ СМЕТКА, че противниците им нямат никакви навици в защита. Поради тази причина на тези деца не им се налага да се оглеждат, да взимат предварителни решения, да комбинират  за да създадат преимущество! Получат ли топката, те стават господари на ситуацията... В по-горните възрасти, ако те не усвоят СТЪПКА 2, СТЪПКА 4 и стъпка 5, свързани с предвиждането на ситуацията и прочита на игра, те започват да убиват темпото, да правят непредизвикани грешки и да са в тежест на отбора!

 

Основният проблем е, че точно на такива таланти им липсва любознателност и желание да се обучават. Принципите на игра им се струват като догма. Търсят импровизация, но не осъзнават, че импровизация има само в случай, че СИ В БЕЗИЗХОДИЦА! Например владееш топката, всички партньори са покрити и имаш двама души срещу себе си! Намериш ли начин да ги преодолееш и да предизвикаш трети, за да се освободи партньор за игра, значи си голям импровизатор. Ако имаш трима свободни и двама срещу теб и вместо да подадеш КОНСТРУКТИВЕН ПАС, тръгнеш да ги лъжеш, не е импровизация, а чиста проба егоизъм! Налага се треньорът  да бъде най-взискателен точно към такива състезатели, за да не се погуби талантът им, свързан с чувството към топката, а да се развие прочитът им на игра и чувството за отговорност, защото именно големите възможностти изискват и голяма отговорност!

 

СТЪПКА 2 е СПОСОБНОСТТА ДА ЧЕТЕМ ИГРАТА: Умението да взаимодействаш точно,  с дозирана сила на подаването и навреме  с партньор при активна съпротива от страна на противник! Пътят на обучение е дълъг! В началото съпротивата е полуактивна при числено предимство за владеещите, после е активна отново при числено предимсво за владеещите, следва активна съпротива при числено равенство и накрая при числен дефицит в атака!

 

Вариантите са от 1 vs 1 до 11 vs 11 в различни зони от терена, свързани с характерни игрови ситуации от мачовете! Както виждате, обемът на СТЪПКА 2 е толкова голям, че работата върху нея се залага почти ежедневно в основната част на тренировката във всички възрастови групи, които участват в първенство! 

 

Овладяването и автоматизирането на действията по звена със съпротива, изисква от всеки един състезател ОТЛИЧНО НИВО НА СТЪПКА 1 + РАЗПОЗНАВАНЕ НА ИГРОВАТА СИТУАЦИЯ, което се формира на базата на принципи в атака, които първо се преподават с думи, после се визуализират с моменти от мачове, после се демонстрират на терена бавно и с полусъпротива и от там нататък всяка тренировка се осъвършенстват до автоматизиране и изграждане на навици в състезателите!

 

Отиваме към СТЪПКА 3: Противодействие срещу  противник владеещ топката или взаимодействие в защита срещу числено предимство, при числено равенство и числено предимство! Както се вижда, има логическа връзка в работата на треньора. На базата на действие и противодействие той усъвършенства уменията на състезателите в защита и атака!... Тук е моментът да ВМЪКНА ДЕТАЙЛ, ВЗЕТ ОТ СЕМИНАР НА ОНЛАЙН АКАДЕМИЯТА НА АЯКС! Треньорите там разпределят работата за защита и атака по седмици! Работейки с едни и същи упражнения в едната седмица акцентират върху действията на нападателите и ги коригират, като оставят бранителите да действат спрямо наученото до сега! Следващата седмица акцентът в обучението е върху действията на защитниците, като треньорите само наблюдават и анализират за себе си действията в атака, преподадени предната седмица! Има и седмици, когато акцентират само върху МОМЕНТА ЗА СМЯНА ПРИТЕЖАНИЕ НА ТОПКАТА – работи се върху реакцията на защитника, отнел топката (превключване в атака) или реакцията на нападател, загубил топката (превключване в защита)! Тази стъпка изисква също ежедневна работа за всяка една възрастова група, участваща в първенство! Тя е рубикон за талантливи български футболисти, които спестяват усилията си в защита и при смяна на притежанието на топката, а после се чудят, защо не получават договори в Европа!

 

СТЪПКА 4: УМЕНИЯ И НАВИЦИ ЗА ПОЗИЦИОНИРАНЕ В АТАКА И ЗАЩИТА + РЕАКЦИЯ ПРИ СМЯНА ПРИТЕЖАНИЕТО НА ТОПКАТА! Това се възпитава и изгражда в ПОЗИЦИОННИ ИГРИ. Тук вече ми е необходима отделна статия, за да изясня колко важни са тези игри за ФУТБОЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ НА СЪСТЕЗАТЕЛЯ!

 

"Моментът" и "Пространството" са ключовите думи, ако искаме да има динамика и прецизност във футболната игра. Няма треньор, който да се възхищава на Гуардиола и да не си представя позиционната му игра  4 vs 4 + 3 жокера. Проблемът е , че единици са тези, които са си извадили ключовите детайли изисквани от владеещите топката, от четиримата пресиращи и ключовите детайли изисквани при смяна притежанието на топката и ги изискват от своите възпитаници! С две думи тежък многогодишен труд, който трябва да стартира не по-късно от участие в първенство 11 vs 11!

 

СТЪПКА 5 е ИЗГРАЖДАНЕ НА ИГРОВИ ПЛАН! Независимо от системата на игра, игровият план включва:

 

СТЪПКА 5.1 Разположение в защита и в атака в зависимост от положението на топката и отбора, който я притежава! (Ако всеки един е разположен правилно спрямо топката, означава, че сме разположени и правилно по между си, следователно говорим за единомислие и единодействие!)


СТЪПКА 5.2 Вкарване на топката в игра срещу: Преса с един нападател; Преса с  двама нападатели; Преса с  трима нападатели; Средна преса или Отстъпила отбрана!

 

СТЪПКА 5.3 Изграждане на атака и завършек срещу изнесена отбрана!

 

СТЪПКА 5.4 Изграждане атака и завършек срещу отстъпила отбрана + реакция срещу контраатака!


СТЪПКА 5.5 Изпълнение на стандартни положения +противодействие в защита!

Изкушавам се да коментирам вечния въпрос: Една система на игра ли трябва се тренира в една елитна академия или трябва да подготвим професионалисти, които мигновено трябва да разпознават системата на противника и да му противодействат по най-ефективния начин (естествено ако са обучени къде са слабостите на всяка система). Съответно при смяната на клуб или треньор трябва само да чуят тактическите изискванията за да са наясно как да ги изпълнят! Спирам, това вече е мениджмънт на академия, което не е предмет на коментар в тази статия! Просто трябва да обобщя написаното до тук!

 

Всяка една стъпка е жизнено важна във футболното образование на състезателите. Тяхната футболна грамотност и способност да отговорят на конкретните изисквания на всеки грамотен треньор зависи от това как са планирани и как се контролира работата върху тях!

 

Изрично уточнявам грамотен треньор, защото напоследък, като говорим за добър треньор, разбираме такъв, който го харесват всички деца и всички родители. Според  мен това се постига с популизъм, когато казваш на всеки, това, което иска да чуе, но не мисля, че това е пътят към професионалния спорт! За това смятам, че всеки един талантлив състезател трябва да срещне добър и грамотен треньор, който да носи отговорност да развие максимално неговите капацитет и талант!

 

Ако някой е прочел статията до тук, трябва да се е убедил, че за собствениците на една футболна школа, след осигуряването на материална база и бюджет, най-трудно е да намерят някой да им изготви "Програма за обучение"! Да осигурят треньори, които да се съобразят с тази програма и същевременно да подберат най-удачните средства и методи за тренировка в зависимост от нивото на състезателите!

 

Аз лично бях директор и методист в три академии. ПОДГОТВЯХ ФОРМУЛЯРИ ЗА ГОДИШНО РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА ТЕМАТИЧЕН ПЛАН ЗА РАБОТА, който да включва достатъчно занимания, в които са заложени всяка една от стъпките за обучение! Всяка тренировка залагах по три до четири методични единици за работа по 20 минути, което ще рече, че разделях тренировката на три или четири части по двадесет минути и във всяка една част се работеше за усъвършенстване на някоя от стъпките!

 

Задължително изисквах работа за кондиция в рамките на една тематична еденица (20 минути). В зависимост от разстоянието до мача планирах работа за специфична футболна издръжливост, специфична сила, скорост плюс техника на смяна на посока, бързина на реакция, ловкост и пъргавина! Държах да се тестират състезателите, за да се УСТАНОВИ НИВОТО ИМ ВЪВ ВСЯКА ЕДНА  СТЪПКА (независимо от календарната възраст). Препоръчвах работа минимум  върху две от стъпките във всяка тренировка (40 минути) и така при пет тренировки седмично се обръщаше внимание минимум на 10 стъпки от футболната игра!  

 

Няма как да се надявам, че всички ги ползват, както и ръководителите на академиите, в които работих, не се инересуваха от методите ми на работа, анализите на тестиранията, които провеждах и съответно изводите които правех, с цел да подобря работата на треньорите!

 

Споделям опита си не само защото имам тази потребност, а все пак вярвам, че има такива треньори, които поставят на първо място развиване на максималния капацитет на състезателите и биха намерили опорни точки в тази статия да систематизират по-добре своята работата!

 

Устроих се в Германия и сега работя в JFV Edewecht (Jugend Förder Verein - клуб за развиване на юноши). Нивото и качеството на селекцията не отговарят на тези, с които съм работил в Ботев, Спартак, Берое, Локо и ЦСКА, но хората тук имат респект към образованието ми и ме насърчават да работя! Всъщност това е единствената разлика между България и Германия. Хората навсякъде са едни и същи! Умни, глупави, работливи, мързеливи, честни, лъжливи, искрени, лицемерни и т.н. Просто тук, когато се работи професионално, шефът не позволява на мързеливите да те злепоставят и компрометират, защото иска бизнесът му да расте!

 

Заради децата тук ще започна да анимирам и визуализирам в канала си в YOUTUBE , упражнения свързани със СТЪПКИТЕ НА ОБУЧЕНИЕ, ТЕХНИЧЕСКИТЕ ИЗИСКВАНИЯ СВЪРЗАНИ С ТЯХ, ПРИНЦИПИТЕ ЗА ДЕЙСТВИЕ В ЗАЩИТА И АТАКА, НЕОБХОДИМИ ЗА ПРОЧИТА НА ИГРА!

 

Който му стане интересно може да се абонира за канала ми https://www.youtube.com/channel/UCrFxA9tTad7L2PE1a9NB7OQ  и да следи публикациите! Винаги съм готов за обратна връзка ако възникнат въпроси, недоразумения или забележки!

 

Автор: Митко Джоров

 

Останалите теми от Колонката на Митко Джоров, можете да прочетете ТУК

 


-----

Стани фен на Viasport във Фейсбук и следи всички новини за подрастващите


Коментари