7 въпроса, които да зададем на детето си след училище
ОбществоДобави в Svejo |
|
- Как беше на училище?
- Добре.
- Какво учихте?
- Разни неща.
Провеждали ли сте подобен разговор със сина си или дъщеря си? На мен ми се случва почти всеки ден след края на часовете. С три деца в основно училище и две в детска градина, на двамата с Брук ни се налага да се научим да задаваме по-добри въпроси.
Защото въпросите водят до опознаване. Опознаването води до яснота. Яснотата засилва топлината и доверието. А като родители близостта е наша основна задача.
И затова вместо унилата размяна на реплики, с които сте свикнали, защо не пробвате следните въпроси:
1. Коя част от деня ти хареса най-много?
Позволете на детето си да си припомни този момент, който го е разсмял или вдъхновил. Може да е отлична оценка или просто игра с приятел. Каквото и да е, дайте му възможността да преживее отново радостта. Логичното продължение е: „А коя беше най-лошата?“.
2. С кое дете се заяждаха в училище?
Може да е било детето ви и този въпрос ще му позволи да си поплаче и да ви разкаже всичко. А може да е било друго дете, което е системно тормозено. Миналата седмица Камдън, който е на 10 години, се прибра и разказа на жена ми за юмручен бой между двама нейни съученици. Тя е в пети клас. Тъжно е, че това се случва, но ние трябва да разбираме за тези инциденти. А щом децата ни се замислят за това, кое дете е изолирано или тормозено, то те ще могат да се намесят и да променят положението му.
3. Какво те разсмя днес?
Децата имат уникалното умение да припомнят на възрастните колко хубаво нещо е смехът. Някъде по пътя на порастването ние ставаме студени, скучаещи, дори цинични. А децата се смеят често и искрено. Пригответе се за неособено изтънчена история с тоалетна или сополи, но също така се пригответе и да се смеете. От сърце.
4. Какво те затрудни днес?
Щом децата се приберат, започват домашните, допълнителните занимания, игрите и те потъват в обичайната семейна атмосфера. Но този въпрос ги кара да се замислят и да си признаят кое ги затруднява в училище. Може да е предмет, който мразят, или пък дете, което се заяжда с тях, или дори учител, с който не успяват да комуникират добре. Хубаво е да знаете за тези неща.
5. Ако можеш да промениш нещо от днес, кое би било то?
Може да получите позитивен отговор като: „Бих искал да имам повече време, за да довърша рисунката си“. А може и да чуете признание: „Мамо, наистина омазах нещата днес – преписах на теста по математика. Съжалявам“. Всички допускаме грешки, дайте възможността на децата си да признаят своите.
6. С кой си изкара добре днес?
Този въпрос отново насочва към приятната част на деня. Също така ви информира за новите симпатии и приятелства на децата, както и за страхотния нов учител по музика.
7. Разкажи ми най-интересната случка от днес?
Изкуството да разказваш истории се учи и развива въображението и креативността. Позволете им да ви разкажат случка, дори тя да е дълга, объркана и не особено интересна. Това ще развие техните разказвачески умения (и ще тренира търпението ви :) ).
А какви са вашите въпроси? Споделете и нека излезем от омагьосания кръг, който сами създаваме с обичайния: „Как беше в училище?“.
Успешно питане!
Със специалното съгласие на автора: Джъстин Риклефс - съпруг на Брук, баща на 4 момичета и 1 момче. Писател. Търговец. Мечтател. Фотограф.
http://www.justinricklefs.com/
Източник: cleverbook.net
-----
Стани фен на Viasport във Фейсбук и следи всички новини за подрастващите
-----
Виж какво се случва в света около нас с FBR.BG
-----
Коментирай по тази и други теми във Форума на Viasport.bg
-----
Заповядай в нашия онлайн магазин за спортни стоки SportForMe.com