Дискусия: Провеждането на подготовка при подрастващите (част 1)

Футбол
Добави в Svejo
    Viasport 27/12/2020 11:00
Дискусия: Провеждането на подготовка при подрастващите (част 1)

Автор: Радостин Александров

 

 

Една от темите, която вълнува най-много треньорите по време на треньорски семинари, по време на обученията в треньорската ни школа по футбол и в дискусиите, които сме водили, е „Предсезонната подготовка“.

 

Както и в треньорската школа неведнъж са ни казвали, когато стане въпрос за кондиционна подготовка, дори UEFA не се ангажира да каже кое е правилно и кое не, затова и не предлагат специализирани курсове за кондиционна подготовка.


В кондицията има много правила, които са общопризнати, но въпреки това, в различни страни се срещат различни методики на работа в тази сфера.


В тази тема, обаче, няма да се говори само за кондиционна подготовка, а за самия процес на планиране и реализиране на предсезонната подготовка.  


Като цяло е грешно да се смята, че периодът преди началото на сезона е насочен изцяло или основно върху кондиционната подготовка на играчите за предстоящият сезон (особено при децата). 


Някои от основните грешки, които се срещат често са свързани с големи и сериозни физически натоварвания, бягане на дълги разстояния и усилен труд.

 


Темата е много обширна, затова в следващите редове ще дам само няколко поводи за размисъл и дискусия, без да налагам каквито и да било „закони“ при провеждането на предсезонната подготовка. Ще споделя неща от моя опит, неща, които съм видял в други клубове и такива, които са ми дали резултат през годините.


Преди за започнем планирането на предсезонната подготовка (било то лятна или зимна) е важно да се запознаем с нуждите на отбора и единиците в него. Тук включваме всички възможни фактори, които могат да окажат влияние за нашето планиране: Най-значимата, разбира се – възрастта на играчите, които ще подготвяме, тяхното ниво, особеностите и спецификите за съответната възраст, за да можем да избегнем натоварвания и въздействия, които да се окажат контра-продуктивни на това, което се опитваме да изградим в играчите.


След това е важно да се съобразим и с условията, с които разполагаме за провеждането на подготвителния период. За съжаление, у нас не можем да сме безгранични в изготвянето на предсезонната подготовка. Имаме ли на разположение фитнес зала или просто зала за аеробика, където да провеждаме част от заниманията, имаме ли на разположение пълномерен тревен терен или е изкуствен? Какви ще са температурите, какви са пособията с които разполагаме, екип за работата и т.н.

 

 

Следва да определим и целите на подготовката като период от изграждането на подрастващите футболисти. Върху какво се фокусираме? Върху оптималната подготовка за най-добро представяне на отбора по време на предстоящия сезон? Върху нуждите на единиците в отбора и това от какъв тип работа имат нужда те, за да могат да продължат своето дългогодишно изграждане на своите качества, т.е. подготвяме играчите за предстоящия сезон или продължаваме тяхното дългогодишно изграждане като футболисти?


С риск да засегна някого, но без никакво намерение да соча конкретен пример, мога да споделя, че съм виждал треньори, които бъркат предсезонната подготовка от своите години като футболисти с тази на подрастващите играчи, с които работят като треньори. Двете неща имат сходства, но може би разликите са повече.


Дългите „убийствени“ бягания, тежки натоварвания и т.н. не са вече модерни, а методите за постигане на сходни ефекти са оптимизирани. Но ще наблегнем на това малко по-късно.


След като е ясно, че трябва да модернизираме и оптимизираме начина си на провеждане на подготовка и сме определили необходимите неща за работа, които съответстват за нашите играчи и тяхната възрастова група, следва да изберем средствата за постигането на нашите цели.


Но понеже сме още в сферата на планирането на подготовката, преди да изберем начините за постигането на нашите цели, нека още веднъж се върнем към това какво целим в предсезонната подготовка.


Като цяло, през годините не съм разделял периода на подготовка от състезателния като отношение и начин на провеждане на тренировъчния процес. Подрастващите са в постоянен процес на обучение и развитие и това важи в пълна степен както в състезателния, така и в подготвителния период.


Тук искам да подчертая, че говорим за деца между 10 и 15-годишна възраст. С напредването на възрастта, при U17 и U19 нещата се изменят леко, но в никакъв случай не отиваме в крайност, която „замразява“ обучението и развитието, дори напротив – просто средствата се променят, спрямо узряването на подрастващите атлети.

 

 

Връщаме се на целите. Ако разделим атлета на четирите основни стълба на развитие (психологически, физически, технически и тактически), трябва ли да фаворизираме кондиционната работа в подготвителния период? Съвсем не.

 

Разбира се, тя е важна, но също толкова важни са и останалите звена в развитието на подрастващия футболист. Оптималната формула е да се намери универсална рецепта, която засяга и четирите сфери на развитие.

 

Какво може да се направи за психологическото състояние на играча по време на подготвителния период. Мнозина свързват подготовката с големи натоварвания, тежки тренировки и голяма умора.


В началото на всеки нов период (полусезон или сезон) е добре играчите, заедно със своите треньори, да поставят някакви индивидуални планове и цели, които играчът да следва, както по време на подготовката, така и на състезателния период. Това помага на играча да бъде целенасочен, мотивиран и отдаден на работата, която му предстои, за да постигне зададените цели. Тук вариациите са много: могат да бъдат отбелязан и голове, запазване на сухи мрежи, процент на успеваемост при единоборства или други, нетолкова конкретни резултати, като: да се подобри играта със по-слабия крак, да се играе с по-малко докосвания, да се усъвършенства техниката на завършващия удар или много други неща. Най-добре е тези планове да се определят от треньора, заедно с всеки един от неговите играчи поотделно, за да знаят какво се търси и към какво се стреми процеса на усъвършенстване. Това важи ли само за подготвителния период? – Съвсем не, но в началото на подготовката играчите могат да започнат „на чисто“ или да сложат начало на нова „глава“ от своето развитие.

 

 

Тук можем да включим и техническото усъвършенстване. По време на подготовката не е забранено да има индивидуална работа, дори напротив. Просто тя трябва да е контролирана и да се следят натоварванията и състоянието на играча, за да не се премине към обратен ефект от многото, несъобразени с отборната програма, часове работа. Така играчът, освен физическото си състояние, подобрява и усъвършенства и своите технически умения. Процес, който не се развива само по време на сезона или в преходните периоди, а трябва да бъде постоянен.


Тактически също има много работа и възможности за развитие в този период. Най-често свързваме подготовката с отборната тактика и разиграването на големи пространства (особено в първите седмици на подготовката). Това е така и защото през лятото, в първите седмици на подготовката, разполагаме с всичките си играчи, без да се съобразяваме с ангажиментите и към училищата. Но можем ли да организираме тактическата подготовка да бъде в синхрон с кондиционната, техническата и психологическата? Разбира се, че може. В следващата тема, ще дам пример за изготвянето на подобен план, за да мога да обоснова по-подробно идеите си зад подобен тип планиране и реализация.

 

И така стигаме до кондиционната част от подготвителния период. Дългите аеробни натоварвания, преминаващи постепенно в по-кратки, но по-интензивни, от големите игрови форми към по-малките и т.н.


Трябва ли 11-годишен състезател да прави по 10 обиколки равномерно бягане в аеробен режим по време на подготовката, за да бъде по-подготвен за сезона? 15-годишните играчи развиват своя аеробен капацитет само в периода на подготовката преди началото на сезона?

 

 

Повече за планирането на подготовката, ще засегна в следващата тема.

 

Етапите на подготовка, в моя случай поне, се разделят на: Предварително планиране (планиране на всички компоненти за развитие, предвид възрастта на играчите и тяхното ниво), aнализ на играчите и тяхното състояние – комплексно запознаване с моментното им състояние (доколкото е възможно), индивидуално и групово планиране (според събраните данни и направените анализи), реализация и тук винаги оставяме един допълнителен момент на адаптация, в който си позволяваме да бъдем гъвкави в хода на подготвителния период.


Последното, което би ми се искало да задам като повод за размисъл, е следното: Вярваме ли, наистина, че подготовката на играчите може да бъде универсална и тя комплексно да развива оптимално нуждите на всички играчи в нашия отбор? Било то акселерати или не, играчи с различни физически данни, етапи на развитие и т.н. ?
Надявам се, при всички отговора да е „Не“. Тогава защо често периодът на предсезонна подготовка е планиран в рамка, която обхваща целия отбор? Причини има много – липса на достатъчно щаб, който да разпредели работата на различните групи играчи, липса на кондиционни треньори, на терени и време и т.н. Всички тези причини са обосновани, но в период, в който всячески търсим решение на проблема с липсата на достатъчно подготвени подрастващи футболисти, не е ли време да надградим и усъвършенстваме и нашите качества и умения като треньори?


В поредица от теми ми се иска, част по част да преминем през различни етапи от планирането и реализирането на периода „Подготовка“ от календара на футболистите в школите. В коментари и дискусии ще се отварят повече въпроси и ще се предлагат повече мнения, така че с времето да можем по-обширно да обхванем и доразвием тази тема.

 

Очаквам активното включване на колегите, като се надявам дискусиите да са здравословни и градивни, без излишно мерене на … познанията на всеки един от нас.

 

Към снимката: В началото на 2020 г. на семинара „Треньорска среща 2“ се събраха над 100 треньори по футбол от цялата страна, някои от тях работейки в различни държави на различни нива. Дискусиите, породили се на семинара, бяха полезни, будейки много поводи за размисъл и обмен на идеи.


Вече е подготвена програмата за „Треньорска среща 3“, която ще се проведе веднага, след като обстановката в страната позволи да се случи.

 

 

За автора:

 

Радостин Александров притежава лиценз УЕФА „А“, както и диплома за кондиционен треньор, издаден от Българска треньорска школа по футбол. Освен тези специализации, Александров има 4 дипломи от платформата за обучение на футболен клуб Барселона – „Тактически анализи във футбола“, „Треньор в академията на Барселона“, „Психология за постигане на високи постижения“ и „Психологически променливи при спортистите“. Александров изкара и най-високото ниво на техническата програма “Coerver” през 2017 г., когато лектор на курса е Алф Галустиан – единият от създателите на програмата. Александров е първият назначен на позицията „Анализатор“ към Българския футболен съюз при юношите младша до 17 г., когато е на 23 години.

 

След това изкарва 4 години като треньор в школата на ПФК Берое. В края на 2018 г. е назначен като директор на школата на ФК Спартак 1919 (Плевен). От лятото на 2020 г. до ноември тази година е директор на школата на ФК Пирин (Благоевград). През декември 2020 г. стана треньор на втория отбор на Ботев (Враца). 

 

През годините, Александров е изкарал обучения, визити и стажове в Манчестър Юнайтед, Манчестър Сити, Ливърпул, Лестър, Нотингам Форест, Нюкясъл, Рединг, Еспаньол, Барселона, Хееренвеен, а през февруари тази година изкара и едноседмично обучение в Атлетико Мадрид, където имаше допир както до академията на клуба, така и до първия отбор и треньорите от щаба на наставника Диего Симеоне.

 

За Viasport.bg Радостин има десетки публикации на различни теми, които през годините са будили голям интерес сред нашите читатели.

 


-----

Абонирай се за канала на спортното предаване СТУДИО СПРИНТ в YouTube

 

 

Стани фен на Viasport във Фейсбук и следи всички новини за подрастващите


Коментари