Тема 27: Ролята на качеството сила в изграждането на съвременния футболист

Футбол
Добави в Svejo
    Viasport 28/04/2014 10:00
Тема 27: Ролята на качеството сила в изграждането на съвременния футболист

Седнах и препрочетох написаното от мен за физическа подготовка през различните периоди от годината в зависимост от спортния календар на футболиста. В потвърждение на факта, че човек се учи и надгражда цял живот, аз не харесах написаното.

 

Вместо да се оправдавам кое е вярно и кое не е, кое работи и кое не, аз ще напиша какво научих при една моя 40-дневна визита в Кейптаун, която ще остави отпечатък върху целия ми живот и философията ми за значението и методиката на развитието на силата. Практически аз гостувах на приятел, който се занимава индивидуално с развиване на сила на състезатели от различни спортове и методите му на работа водят до поразителни за мен резултати.

 

Всеки ден наблюдавах индивидуални тренировки и правих видео. Благодарение на него се убедих, че липсата на специализирана индивидуална работа за сила и експлозивност пречи на изявения при юношите футболен талант да се реализира в професионалния футбол. Със сигурност не откривам топлата вода. Но в моята природа е да афиширам опита си. Така че ако някой има нужда от нещо - да го получи навреме, а не да го разбере късно, предимно за собствена сметка и да съжалява, че не е разполагал с нужната информация в точния момент.

 

Причината да публикувам във Viasport.bg, вместо да приложа знанията си в методиката на някоя елитна футболна школа, се крие  в мен! Явно убежденията, които имам и фактът, че ги отстоявам на всяка цена, представлява пречка в комуникацията.

 

Насила можеш само да вземеш, не да дадеш, така че публикувайки мнението си  знам, че съм направил достатъчно тези идеи и принципи в развитието на силата и мощтта на състезателите да стигнат до някой, който има нужда от тях.

 

Качил съм в профила си в youtube клипове на състезатели, които са тръгнали от нулата и са постигнали огромен прогрес! За съжаление нивото на изходния материал е основен критерий за качеството на крайния продукт. По тази причина тези момчета не могат да прославят името на своя треньор в световен мащаб, но лично за всеки един от тях прогресът е поразителен.

 

Аз от своя страна, прилагам върху себе си методите му на работа и се убеждавам, че усилията си заслужават!

Плиометрия - ">

 

Отскокливост - ">

 

Аз - ">


Основният проблем за реализиране на тази методика е в това, че на допълнителна индивидуална работа се записват само изоставащите спористи, които искат да компенсират липсата на талант. Докато тези, които имат генетичен потенциал на шампиони се задоволяват с природните си дадености и не ги развиват допълнително.

 

В подкрепа на показаната методика ще продължа с цитиране на принципи и правила, които смятам, че трябва да са известни на всеки спортист, без да се стремя да ги свържа в разказ. Все пак ще се опитам да сложа една логическа последователност, която да ви помогне да систематезирате информацията. Ще цитирам основни закони в развитието на силата, които всеки може да интерпретира в зависимост от възръстта и нивото си на подготовка:

 

Първи закон: Преди да развиеш силата на мускулите, развий обема на движение на ставите. По време на състезание се налага използването на пълната амплитуда от движение на всяка става. Следователна и по време на тренировка трябва да осигурим упражнения за пълно движение на ставата (сгъване, разгъване и завъртане), за да я развием и заздравим максимално. В този смисъл преценете до колко може да е вреден пълния клек. Гъвкавост на глезена трябва да бъде основна грижа на всички спортисти, особено начинаещите.

 

Втори закон: Преди да развиеш силата на мускулите, развий силата на сухожилията. Мускулната сила и здравина се подобряват по-бързо от  тези на лигаментите (връзките) и сухожилията! „Човек е силен толкова, колкото е силата на слабите му места.” Футболът е контактен спорт, при който във всяко единоборство работят ставите, мускулите и сухожилията от ходилото до главата и ако не си подготвен комплексно, ще се контузиш там където е най-слабото ти място... Обикновено аддуктори или задно бедро или ахилес...

 

Трети закон: Развивай силата на торса (гръбна, коремна, косите коремни мускули  и илиопсиуса). Ръцете и краката са толкова силни, колкото е силен торса, защото той е връзката между тях и отговаря за тяхната координация.

 

Четвърти закон: Развиване на стабилизатори. Основните задвижващи мускули работят по-ефективно със силни стабилизатори или фиксирщи мускули. Слабият стабилизатор подтиска капацитета на основния двигателен мускул. Неправилно развити стабилизатори може да попречат на активността на големите мускули.

 

Пети закон: Тренирай движения, а не отделни двигателни мускули. Повечето движения в играта са многоставни и протичат по определен ред в кинетичната верига. Например: При отскок за удар с глава трябва да се отблъснем от земята.  Най-напред активираме гърба и ръцете, кръста, тазобедрените стави, краката и накрая ходилата, за да затворим кинетичната верига и изпълним движението.

 

Футболистът не е бодибилдър и неговите цели не се свеждат до подобряване на външния вид. Ще спра дотук, защото опитът показва, че многото информация наведнъж затормозява и може нещо важно да ти убегне, докато се концентрираш в друго. За сметка на това ще остане материал за още една статия.

 

-----

С поздрав: Митко Джоров

 

Имейл за обратна връзка, мнения и въпроси - mdjorov@abv.bg

 

Останалите теми от Колонката на Митко Джоров, можете да прочетете ТУК

 

-----

Коментирай по тази и други теми във Форума на Viasport.bg

 

-----

Стани фен на Viasport във Фейсбук и следи всички новини за подрастващите


-----

Заповядайте в нашия онлайн магазин за спортни стоки SportForMe.com




Коментари