Съвети за спортисти от специалиста: Как да съхраните психиката си

Баскетбол
Добави в Svejo
    BGbasket.com 25/03/2020 09:40
Съвети за спортисти от специалиста: Как да съхраните психиката си

Полина Хаджиянкова е бивша професионална състезателка по баскетбол. Tежка контузия я вади от професионалния спорт преди четири години, а в момента тя работи като спортен психолог. Състезавала се е за редица клубове, както в България, така и в Испания, Германия, Швейцария и Италия. Играла е и в колежанското първенство на САЩ, в първодивизионния Айона Колидж, Ню Йорк. Бакалавър е по психология към същия университет, както и магистър по Спортна психология в Национална Спортна Академия „Васил Левски“, а в момента и докторант. Член е на FEPSAC (European Federation of Sport Psychology), както и предтсавител за България на ENYSSP (European Network of Young Specialists in Sport Psychology). Работи освен индивидуално със спортисти, така и към Футболна Академия „АБВ“. Част е и от екипа на Националния отбор по баскетбол на България в инвалидни колички.

 

Поли откликна на нашата молба за сподели своето мнение за случващото се с психиката на спортистите по време на подобна криза, в каквато сме изпаднали. Ето какво ни сподели тя:

 

Всички сме изправени пред едно изпитание, една глобална криза, по време на която най-нормалното нещо е да се чувстваме като на емоционална въртележка, която изгежда скоро няма да спре.

 

Редуват се чувства като страх, тревожност, несигурност, обърканост, разочарование, изтощение, гняв. Непрекъснатият информационен поток, тоталната промяна на плановете и програмата, несигурността за здравето и бъдещето – това, което ни се случва, си е травматично преживяване, откъдето и да го погледнем.

 

Истината е, че за всеки е трудно и няма лесен или заобиколен път около пандемията, но спортистите със сигурност се чувстват като в капан. Да изолираш и затвориш някой, който години наред е свикнал на супер динамичен и активен начин на живот, и да го ограничиш и лишиш от най-любимите му дейности си е шокиращо, както за ума, така и за тялото. За всички нас това е непозната територия, никога не сме изпадали в подобна ситиация и е нормално да не се чувстваме подготвени.

 

Въпреки това, аз смятам, че спортистите са доста по-адаптивни и свикнали на промяна от повечето хора. Все пак много от спортистите напускат родния дом на по-крехка възраст и отиват в друг град или понякога държава, за да развиват потенциала си. Най-нормалното нещо е смяна на клубната принадлежност, много различни градове, чужди държави, абсолютно нов начин на живот, далеч от роднини, семейство и приятели, нов език, нова среда... често сериозна изолация...

 

Та в този ред на мисли, спортистите или една голяма част от тях би следвало да са по-добре подготвени за това предизвикателство. Така че не забравяте това и се опитвайте да помагате на близките си и хората около Вас, за които това е съвсем непривично положение. Бъдете опора на по-лабилните, споделете опит, и бъдете от полза на всички останали.

 

Каквото и да се случва в света оттук-нататък, трябва да знаете, че единствените неща, които в момента можете да контролирате, са вашето отношение, поведение и вашите действия.


Ето и няколко полезни съвета как да не се поддаваме на паниката:

  • Лимитирайте гледането на новини и разговорите относно пандемията. Информирайте се, но с мярка. Негативните новини и създаваният от тях страх могат да ни разболеят повече от всеки истински вирус. Непрекъснатият информационен поток води до повишаване на тревожността. Какво е тревожност? Това е нарушена потребност от сигурност. Високата тревожност води до паника, паниката до стрес, а стресът до намален имунитет.
  • Бъдете активни! Хората, които разполагат с двор или друга възможност за повече движение, са облагодетелствани, но другите не търсете оправдание, а въможности. Физически, голяма част от вас получават напътствия и съвети от треньорите си, други импровизират, онлайн има безброй варианти за тренировки вкъщи. Пробвайте нови дейности – йога, медитация, танцувайте... Важното е да се движите. Бъдете креативни.
  • Човек има нужда  от физическа, ментална и социална активност. Не оставяйте ума си без тренировка. Менталните тренировки също за важни. Прочетете интересна книга, гледайте хубави филми и сериали, запишете се на онлайн курс, развивайте нови умения и се самоусъвършенствайте. Не скучайте. Празните ръце са къщичка на дявола.
  • Социализирайте се... Да, това ще стане чрез онлайн приложения, но нека сме благодарни, че ги има и да се възползваме по най-ценния в случая начин. Трябва да преформулираме начина и ритъма си на живот, но да не ограничаваме онлайн контактите с важните за нас хора. Ако досега не ни е стигало време да обърнем внимание на семейството си – сега можем да си наваксаме пълноценно.
  • Направете си план за деня. Спортистите са организирани хора, свикнали са да спазват режими и обичат да знаят какво правят. Не си позволявайте да изпадате в летаргия или да прекалявате с мързелуването. Колкото и да е лимитиран този график, се старайте да се придържате към него, както към цел, която бихте имали, ако сезонът продължаваше. Създайте си поне това усещане за контрол над нещо плюс комфорт, защото всичко зависи от вашите предпочитания, например:  Закуска, тренировка, един час четене, обяд, разговор с приятел, пак тренировка, вечеря, филм и т.н.
  • Бъдете благодарни. Дишайте дълбоко и издишайте дълго, и до край. Буквално. Това сваля тревожността. Всяка сутрин или вечер си припомняйте, че сте здрави и имате покрив над главите си, че имате достъп до храна и вода. Бъдете благодарни, че имате близки, които ви обичат и подкрепят, животът е пред вас. Не позволявайте на обстоятелствата да ви пречупят, грижете се за себе си и се заредете с търпение и оптимизъм.

Намерете Полина Хаджиянкова на instagram.com/poli.sport

 


-----

Абонирай се за канала на спортното предаване СТУДИО СПРИНТ в YouTube

 

 

Стани фен на Viasport във Фейсбук и следи всички новини за подрастващите


Коментари