Дискусия: Провеждането на подготовка при подрастващите (част 2)

Футбол
Добави в Svejo
    Viasport 03/01/2021 15:40
Дискусия: Провеждането на подготовка при подрастващите (част 2)

Автор: Радостин Александров

 

В първата тема загатнахме за някои от проблемите и често срещаните практики при планирането на предсезонната подготовка при подрастващите. Надявам се повече хора да са на мнение, че предсезонната подготовка на играчите в школите е част от техния тренировъчно-обучителен процес и фокусът не пада само върху кондиционната подготовка за предстоящия сезон.

 

Начало на подготовката

 

В повечето случаи предсезонната подготовка във футбола започва между 4 и 6 седмици преди началото на официалните мачове от първенството. Това дава достатъчно време на треньорите да подготвят своя състав, за да влезе в близко до оптималното си състояние за старта на надпреварата. Трябва ли, обаче, да се спазва същата практика и при подрастващите?


Според мен – не. Често се случва да не сме наясно с точната дата за започване на първенството, а с ориентировъчна такава и това пречи да се направи сметка кога точно трябва да започне подготовката при подрастващите, ако се водим по този начин на планиране.


И ако официалните мачове започват, да речем през уикенда на 13 и 14 март (да използваме за пример календара на тази година), това означава ли, че ще започнем подготовка на 1-ви февруари, за да може първата ни официална среща да се падне в края на шестата седмица от подготовката ни?

 

Не съм привърженик на тази идея, защото по този начин губим месец януари като възможност за развитие и обучение. Нищо не пречи да се започне подготовка в по-ранен етап, с по-умерени натоварвания, съобразени с нуждите на дадената възраст и подрастващите да получат 2-3 седмици повече тренировъчен процес, отколкото да се водим по класическата формула в мъжкия футбол.

 

Отново ще подчертая, че подготовката не се различава като цел от останалите периоди през годината, а именно – оптимално да се възползваме от времето, за развитието на подрастващите ни играчи.


Така че, бих предложил, да се започне подготовка възможно най-рано, за да имате възможност да работите повече с вашите играчи и съответно да получат по-голямо развитие. Стига, разбира се, условията да позволяват това (материална база, метеорологични условия, обстановка в страната и т.н.)

 

Ето някои от нещата, които, според мен, са нужни при планирането на подготовката


1. Функционални тестове.

 

Както вече споменах, датата на първата официална среща не би трябвало да е водещото при планирането на подготовката, но може да бъде ориентир към това как да подредим тренировките и контролните срещи до тогава.

 

Има значение дали познавате отбора си от предния сезон или сте с нов състав, който трябва да се опознава, но и в двата случая не бих започнал подготовка, без провеждането на функционални тестове.

 

Те се различават от задължителните медицински прегледи в началото на сезона.

 

Би трябвало играчите в отбора да са получили програма по време на преходния период и да не дойдат за първата тренировка от подготовката сковани или прибиращи се от дву-три-седмична ваканция.

 

И все пак, функционалните тестове, ще ни помогнат да определим има ли повод да сме по-предпазливи с натоварванията спрямо някои играчи, от какво като допълнителна работа биха имали нужда някои от тях и как да процедираме, ако открием проблем.

 

 

Тестовете се провеждат индивидуално с всеки играч и са разделени в 4 етапа: Наблюдение, динамични и статични движения за мобилност и стабилност, динамични и статични движения за гъвкавост, оценка на атлетичните качества.


(Това е разработка, която направихме заедно с Джон Крос, треньор, с когото работихме заедно в английската академия Brooke House College Football Academy. Джон разработи тази система за оценяване на функционалното състояние на играчите, по време на престоя му в Лестър. Клубът от Висшата Лига все още използва много от изграденото от Джон Крос при работата със своите подрастващи.)

 

 

В тестовете се включват различни неща, които трябва да се гледат при играчите.
Например – накуцване, изкривени рамене или гръб, състоянието на ходилата (плоски стъпала), които е редно да се наблюдават преди началото на всяка предсезонна подготовка, за да може да се предотвратят бъдещи контузии или ако вече има предпоставки за това, да се реагира навреме. Най-добре е, разбира се, тези тестове да се провеждат от квалифицирани кондиционни треньори или физио/кинезитерапевти, ако клубът разполага с такива или могат да бъдат наети само за провеждането им.

 

 

Планк, клекове, лицеви опори и други упражнения, с които целим да проверим състоянието на различни мускулни групи, дали се забелязват нехарактерни реакции, треперене, липса на баланс или болки, които могат да бъдат предпоставки за бъдещи неприятности.


Тестовете са много и различни, важното е да дадат ясна представа на вас, какво е състоянието на всеки от играчите ви, както ви дават и възможност да подготвите програма за отстраняване или оптимизиране на проблеми, които да помогнат в развитието на младия играч.

Затова не бих съветвал да се спазва общоприетата практика – първата среща с играчите ни да бъде на първата тренировка с всички в съблекалнята и да се започва директно с груповите натоварвания, целящи да подготвим отбора за предстоящия сезон.

След направените функционални тестове е добре в рамките на ден-два да се анализират резултатите, след което да се направи среща с всеки играч поотделно и да се обсъдят наблюденията и плановете за оптимизирането на играчите в идните няколко месеца.


Това може да бъде част от споменатата в предната тема, среща с играчите преди началото на подготовката, в която треньорът и играчът обсъждат и поставят цели за постигане. Това дава предпоставки за по-голяма целенасоченост, ясна визия и засилена мотивация у играча, за това което предстои.

2. Технико-тактическо планиране.


В обучителните периоди на отборите, които съм водил, често сме разделяли седмиците по следният начин: една седмица работа в атака, една седмица работа в защита, една седмица работа за преход и повтаряме. Периодите, в които правим разделение, оценка и анализ, са 6-седмични.


В много клубове в Европа практиката е подобна. Някъде се работи две седмици работа в атака, две седмици работа в защита и в последните две се набляга на прехода, но така смятам, че се получава твърде дълъг период от време между различните теми на работа и „дупката“, която се отваря, може да повлияе на обучителния процес.


Разбира се, това не означава, че когато работим в атака, не се засяга преходът или съвсем се неглижира работата в защита, но основните акценти са върху някои от основните моменти в играта. С това правим така, че да не се размива обучението и ни помага да останем фокусирани върху нещата, които търсим в дадения период, вместо да изкарваме всички грешки на играчите през цялото време и да намираме поводи за забележки към тях.


Темата е дълга, но рискуваме да се откъснем от идеята тук – Технико-тактическо планиране на първите 6 седмици през новия сезон или периодът „Подготовка“.


В повечето клубове първият фокус при работата с нов отбор е работата в защита. Има логика в това, тъй като по този начин, отборът се учи да не допуска голове, започва да играе по-сигурно и това дава предпоставки за отборни успехи (“0>1” концепт от книгата “The Numbers Game” на Крис Андерсън и Дейвид Сали).


Дори и Клоп, който е известен с офанзивния си стил на игра, в своята автобиография отбелязва, че в първите седмици на работа с отборите, които води, набляга значително на работата в защита.


Тук отново трябва да направим разликата между работата в мъжките отбори и работата при подрастващите, където изграждаме играчи.


Моята философия е по-различна от гореописаната, поради причината, че в детско-юношеския футбол основният фокус е изграждането на играча, не на отбора (все още).
Затова в първата седмица наблягам на работата в атака – трайното владение на топката, комбинациите между играчите, индивидуалните и групови роли и отговорности, отборната подредба при изнасяне на топката и във фаза изграждане на атаката.


Зависейки от няколко фактора, работата в атака може да бъде и в първите две седмици от предсезонната подготовка. След което в третата седмица работим повече за защита.
В седмица 4 се връщаме на играта в атака, вкарвайки и елементи от прехода в по-сериозен детайл (това не значи, че в първите 3 седмици „преход“ не е търсен и не е правен, просто не е бил основен фокус в работата), седмица 5 отново работим за защитата и в последната седмица от т.нар. Период на подготовка можем да наблегнем на по-интензивни и динамични игри и упражнения, с основен фокус „преход“. Разбира се, в това планиране много зависи стила на игра, който ще търси отборът, какви са изискванията на клуба при изграждането на играчите, какво се очаква от тях и т.н., за да може да бъде правилно структурирано и разпределено в различните дни/седмици.

Отново подчертавам, че това може да е примерна програма, но в основата на идеята е това, че първо отработваме неща в атака, обръщаме внимание на владението на топката, взаимодействията между нашите играчи и действията с топка, след което работим за защитата и неутрализирането на тези действия.


Темата тук може да бъде дълго дискутирана и всеки може да вярва в различни неща, аз споделям моята визия за това, като с радост бих обсъдил по-детайлно откъде произлизам и защо считам, за себе си, това за правилно.

 

В планирането на техническото усъвършенстване има някои неща, които за мен са неразделни от тактическата идея на тренировъчното занимание.


Разделям техниката с топка на 3 основни компонента: Дрибъл, поемане-подаване, завършващ удар. И така свързвам развитието на техническите елементи с тактическите.


Например, струва ми се неудачно да работим за поемане-подаване, когато имаме игра 1-срещу-1, заложена в елементите ни на игра и тактическите цели в дадена тренировка. Или имаме „трайно владение на топката“ и „дрибъл“. Това са само примери за това как, според мен, поставянето на технически похвати в планирането, трябва да бъдат част от самия процес – от тренировъчното занимание, от тренировъчната седмица, от 6-седмичния период, до годишното планиране. И всичко трябва да е смислово-свързано, без да „хвърляме“ пас-форма тук и „квадратче“ там, за да запълним празнотата в определен ден от седмицата.

 

На базата на това и планирането на контролите би трябвало да бъде съобразено с планираното през седмицата.


Например, при първа контрола, когато имаме трайно владение на топката и все още отборът не е в оптимална игрова и кондиционна форма, е добре съперникът да бъде такъв, че да предпоставя отбора ни да играе повече с топката, да има възможността повече да атакува и да сработва заученото през седмицата.


Когато имаме фокус върху фаза защита, да играем срещу отбор, който вероятно ще доминира над нашия в притежанието на топката и в други сфери, може да бъде отбор с година по-голям от отбора, който водим, или такъв на по-високо ниво. Няма срамно, ако мачът се загуби – единственото, което има значение, са ползите, които можем да извлечем – какво сме направили добре, какво не, какво трябва да подобрим и т.н.

 

В академията на Ливърпул, например, разделят мачовете си по следният начин: 50% от мачовете на отборите в академията се играят срещу равностойни съперници, 25% от мачовете срещу по-лесни съперници, именно с целта отборите им да имат възможността да атакуват повече и да обиграват повече действията във фаза атака и 25% срещу по-силни съперници, които могат да бъдат година или две по-големи, международни срещи с именити клубове и т.н.


Тази формула не е абсолютно конкретна, което означава, че може да се лавира между съотношението на срещите, но е важна идеята и аз също съм привърженик на подобен тип визия.

 

 

През 2018 г. Радостин Александров, заедно с петима свои колеги – Александър Капитански, Петър Иванов, Велизар Христов, Антон Бозов и Радослав Мечков, бяха на обучение в академията на Ливърпул.

 

В хода на подготовката, както и на всеки друг обучителен период, е важно да има време и за индивидуална работа.


Тя, разбира се, е свързана с отборните занимания, натоварванията там, ангажиментите на играчите към училище и възможностите, които клубът ни има за провеждането на допълнителни тренировки.


В следващата тема, ще се опитам да предложа идеи за структурирането на отборните и индивидуални/групови занимания в периода на подготовката, които съм използвал през годините, за да могат играчите да оптимизират своето развитие.

 

Дискусия: Провеждането на подготовка при подрастващите (част 1), ЧЕТЕТЕ ТУК

 


-----

Абонирай се за канала на спортното предаване СТУДИО СПРИНТ в YouTube

 

 

Стани фен на Viasport във Фейсбук и следи всички новини за подрастващите


Коментари