Едно е да критикуваш, второ е да се оправдаваш, трето и четвърто е да разрешаваш проблеми!

Футбол
Добави в Svejo
    Viasport 05/05/2021 15:45
Едно е да критикуваш, второ е да се оправдаваш, трето и четвърто е да разрешаваш проблеми!

Автор: Митко Джоров

 

В тези дни, когато управляващите във футбола правят всичко възможно да запазят статуквото, което им помага да живеят от ФУТБОЛА, вместо да работят за неговото развитие, аз реших да публикувам поредната си провокативна статия!


Според мен, едно е да критикуваш, друго е да предлагаш алтернативи и да си готов да ги отстояваш! Аз държа да се аргументирам за всяка своя написана дума и в този смисъл реших да визирам различни проблеми, водещи до ЛИПСА НА РЕАЛИЗАЦИЯ НА ТАЛАНТИ, но ще предлагам и РЕШЕНИЯ!


1. ПРОБЛЕМЪТ, свързан със СОБСТВЕНИКА и отношението му към ФУТБОЛНАТА АКАДЕМИЯ:

 

За мен трябва да се прави огромна разлика между Футболни клубове, които се
издържат от таксите на състезателите и Професионални футболни клубове, които са
длъжни по наредба да развиват ДЮФ! За целта първите ще наричам Детско-юношеска школа, а вторите - Футболна академия.


Когато в Академията се селектират талантливи деца с подсигурени пансион и
храна, плюс обезпечаване на пособия за тренировка и екипировка, лагери и турнири,
участие в мачове в Елитни групи, плюс месечни заплати и осигуровки на 15-ина
треньори, това струва поне 200-300 хиляди лева на година!


На всеки собственик му се иска срещу този разход, всяка година да му влизат
поне по двама собствени юноши и още няколко да се обиграват някъде под наем, но
какво прави СОБСТВЕНИКЪТ за тази ЦЕЛ! Отговорът е НИЩО!!!


200-300 ХИЛЯДИ лева на година изтичат в „канала за обратна вода“, а безброй
съдби са разбити!!! Рядко става дума за това как се чувства един младеж на 18
години, който е в задънена улица! След като 7-8 години е живял извън семейството си
на пансион, останал е без добро образование, но не се е развил достатъчно, за да му
предложат професионален договор той попада в задънена улица! От център на
внимание в обществото, той се превръща в аутсайдер! За съжаление, това е масовата
практика от много години наред, но никой не я коментира и не носи отговорност за
това!


ЗАЩО?! Защото собственикът предпочита да назначи там един ДИРЕКТОР ДЮШ,
който да му е УДОБЕН! Директорът играе ролята на „буфер“ между собственика и
проблемите! Важното е да не се нарушава зоната на комфорт на собственика и
неговите приближени!


РЕШЕНИЕ: Необходим е ДИРЕКТОР, разполагащ с достатъчно КОМПЕТЕНТНОСТ,
ХАРАКТЕР и ВЛАСТ, за да ОТСТОЯВА ИНТЕРЕСИТЕ НА СОБСТВЕНИКА, а те са свързани
единствено с ОБУЧЕНИЕ и РЕАЛИЗАЦИЯ НА ПРОФЕСИОНАЛНИ ФУТБОЛИСТИ ВЪВ
ФУТБОЛНАТА АКАДЕМИЯ НА КЛУБА!


За целта ДИРЕКТОРЪТ ТРЯБВА ДА СЪСТАВИ РЪКОВОДЕН ЕКИП, ВКЛЮЧВАЩ
СКАУТ и МЕТОДИСТ! Всеки един трябва да има ДЛЪЖНОСТНА ХАРАКТЕРИСТИКА с

права и задължения (включително и директорът, който е на подчинение на

изпълнителния директор)! Те трябва взаимно да се допълват и контролират.
РЪКОВОДНИЯТ ЕКИП ТРЯБВА ДА ПОДБЕРЕ И НАЗНАЧИ ТРЕНЬОРИ, ОТГОВАРЯЩИ
НА ТЕХНИТЕ КРИТЕРИИ!


ТРЯБВА ДА СЕ СЕЛЕКТИРАТ перспективните играчи, които ИМАТ ПОТЕНЦИАЛ
ЗА ПРОФЕСИОНАЛЕН ФУТБОЛИСТ - черно на бяло написано в доклада на скаута!
Трябва да им се ИЗГОТВЯТ ПРОФИЛИ със силни и слаби страни, със записани конкретни
мерки за усъвършенстване: За това отговарят СКАУТЪТ и ТРЕНЬОРЪТ НА СЪСТЕЗАТЕЛЯ,
КОНТРОЛЪТ е от ДИРЕКТОРА!


ЩОМ СМЕ АКАДЕМИЯ Е НЕОБХОДИМО И АКАДЕМИЧНО ОБУЧЕНИЕ. ТРЯБВА ДА
СЕ ИЗГОТВЯТ СЪДЪРЖАНИЕ и ПЛАН на ОБУЧЕНИЕ! В плана са заложени КРАТКОСРОЧНИ и ДЪЛГОСРОЧНИ ЦЕЛИ. КАКВО? КОГА? КОЛКО? ЗАЩО трябва да се прави! За това отговарят МЕТОДИСТЪТ и ТРЕНЬОРЪТ НА СЪОТВЕТНАТА ВЪЗРАСТ. КОНТРОЛЪТ е от ДИРЕКТОРА!


ТРЯБВА ДА СЕ ИЗИСКВАТ ТЕСТИРАНИЯ – ФИЗИЧЕСКИ, ТЕХНИКО-ТАКТИЧЕСКИ и
такива, свързани с развиването на РАЗБИРАНЕТО НА ИГРАТА и РАЗВИВАНЕТО НА
ФУТБОЛНИЯ ИНТЕЛЕКТ! ЗАДЪЛЖИТЕЛНО СЛЕД ТОВА ТРЯБВА ДА СЕ АНАЛИЗИРАТ
РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ ТЕСТОВЕТЕ, ЗА ДА СЕ ВЗЕМАТ КАТО БАЗА ЗА НОВО ПЛАНИРАНЕ!


Изходното ниво в края на сезона се превръща в „минимално входно ниво“ за
следващата година! За това отговарят МЕТОДИСТЪТ и ТРЕНЬОРЪТ НА СЪОТВЕТНАТА
ВЪЗРАСТОВА ГРУПА. КОНТРОЛЪТ е от ДИРЕКТОРА!


Само когато има планиране и документиране на извършената работа и контрол
и анализ на резултатите, може да се намерят реални аргументи за прогреса или регреса
на състезателите и да се правят адекватни корекции!


2. ПРОБЛЕМЪТ с ТРЕНЬОРСТВОТО. ПРОБЛЕМЪТ Е, ЧЕ ИГРОВИЯТ ОПИТ НЯМА НИЩО
ОБЩО С ТРЕНЬОРСКИТЕ ЗНАНИЯ И ТРЕНЬОРСКИЯ ОПИТ!


Проблемът с треньорите, които разчитат на „СУБЕКТИВЕН ИГРОВИ ОПИТ“, вместо на
„ОБЕКТИВНИ ТРЕНЬОРСКИ ЗНАНИЯ“ е най-големият проблем в подбора на треньорски
кадри в ДЮФ!


Гуардиола и Кройф са символите на гениален футболист, който се е ОБРАЗОВАЛ
и ОБУЧИЛ как да интерпретира своите умения и възможности в тренировъчния
процес, за да ги предаде на своите състезатели! Те са примерът как да развиваш
футбола след края на кариерата си, а не да чакаш футболът да продължава да работи
за теб!


Няма как на 18 години да знаеш и да можеш всичко. Но да имаш пропуски в най-
важните футболни критерий, след като си се готвил във Футболна академия, е
престъпление! Липса на навици в защита! Липса на навици при смяна на притежанието
на топката! Липса на прочит на ситуацията при развиване на атака! Липса на базови
технически умения, абсолютно необходими за прецизно изпълнение на игровия план
за мача! Това е недопустимо и за това треньори, които не са убедени, че трябва да се

съобразяват с учебно-тренировъчния план, спуснат от ръководния екип, нямат място за
работа в ДЮФ!


Те трябва да работят мъжкия футбол и там, чрез собствения си провал, да
поемат сами отговорността за своята некомпетентност!


РЕШЕНИЕТО: ДИРЕКТОРЪТ ДА ПОДБЕРЕ ТРЕНЬОРИ, убедени в смисъла и
съдържанието на „ПЛАНА ЗА ОБУЧЕНИЕ“, спуснат от методиста! Така, както учителите в
училище следват „Тематичното съдържание на плана за обучение“, спуснат от
МИНИСТЕРСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО, така методистът трябва да филтрира и подбере
БАЗОВИТЕ – АБСОЛЮТНО НЕОБХОДИМИ ТЕМАТИЧНИ ЕДИНИЦИ във ФУТБОЛНОТО
ОБУЧЕНИЕ! Тогава всеки един възпитаник на Академията на 18 години ще бъде така
ОБУЧЕН, че ако не стане професионален футболист например поради контузия, ще
може да стане професионален треньор (практика в Аякс например)!


Да спазваш „Тематичното съдържание за обучението на съответната възрастова
група“ не те прави по-малко треньор! Още повече, че ПЛАНЪТ не се спуска с парашут, а треньорът участва активно в планирането, дискутирайки го с методиста!


Така както всеки ДОБЪР УЧИТЕЛ подбира сам средствата и методите си за
обучение, за да предразположи най-добре своите ученици и ДА ПРОВОКИРА ТЯХНАТА
ЛЮБОЗНАТЕЛНОСТ, ЗА ДА УСВОЯТ УЧЕБНИЯ МАТЕРИАЛ в училище, така и ВСЕКИ
ДОБЪР ТРЕНЬОР трябва да може сам да РАЗРАБОТИ или ПОДБЕРЕ УПРАЖНЕНИЯТА, с
които да отработи ТЕХНИКО-ТАКТИЧЕСКИТЕ ДЕТАЙЛИ, заложени в ТРЕНИРОВЪЧНИЯ
ПЛАН!

 

МОНЕТАТА С ПРОБЛЕМИТЕ ИМА И ДРУГА СТРАНА, ОСВЕН РЪКОВОДСТВОТО И

ТРЕНЬОРСТВОТО, НО ЗА ТЕЗИ, КОИТО СА СЕ ЗАИНТЕРЕСУВАЛИ И ПРОЧЕЛИ ДО ТУК,
СМЯТАМ ДА ПУБЛИКУВАМ СЛЕД НЯКОЛКО ДНИ ПРОДЪЛЖЕНИЕТО!

 

Останалите теми от Колонката на Митко Джоров, можете да прочетете ТУК

 


-----

Абонирай се за канала на спортното предаване СТУДИО СПРИНТ в YouTube

 

 

Стани фен на Viasport във Фейсбук и следи всички новини за подрастващите


Коментари