Къде се крие промяната във футбола…

Футбол
Добави в Svejo
    Viasport 10/11/2021 09:15
Къде се крие промяната във футбола…

Автор: Митко Джоров

Тема 37

 

От известно време, чета и препрочитам книгата на Р. Верхеен "Теория на футболното преподаване". Това е една от малкото футболни книги, в която не се демонстрират упражнения, които да ни показват как успешните треньори се справят с проблемите, които срещат при подготовката и осъществяването на игровия план на своя отбор.

 

По принцип нямам нищо против футболни книги пълни с упражнения. Докато ги чета и разглеждам упражненията, аз си задавам въпроси от типа "Каква е целта на упражнението?" или "Как точно се постига тази цел, с това конкретно упражнение?" или "Кои са ключовите треньорски точки в обучението?" или "Кои са ключовите детайли
изисквани от треньора в изпълнението?!" или "Как бих променил условията за изпълнение в посочените упражнения, за да ги адаптирам към нуждите на моя отбор?"

 

Избягвам директно да копирам упражнения или да ползвам "готови футболни програми" за тренировка, описващи ден по ден тренировъчния процес на някой известен треньор, защото според мен неговият план за работа е насочен към решаването на неговите проблеми, които всъщност аз нямам.


Копирайки буквално упражнения, по-скоро има опасност да задълбоча собствените си проблеми, отколкото да ги разреша, защото ще тренирам неща, които няма нужда да бъдат тренирани.


Предпочитам сам да си планирам работата и да анализирам резултата от нея. Няма как, без да съм видял и тестирал състезател, да определя входното му ниво, за да му съставя програма за работа. Няма как без да съм анализирал резултата от свършената работа, да планирам следващата стъпка в неговото обучение.


Например, децата на 12 години в Барселона имат определени знания, умения и навици. Екип от треньори и методисти планират следващата стъпка в тяхното развитие и изготвят конкретна Програма за обучение, която ще повлияе отлично на развитието им.


Как програмата за обучение, разработена за 12-годишни деца в Барселона, ще разреши проблемите, които има даден футболен отбор на 12-годишни деца в България?


Естествено, като ми попадне подобен документ, мога да сравня предмета и съдържанието на тренировъчния процес в програмата на Барселона с предмета и съдържанието на тренировъчния процес, заложени в моя план за работа! Мога да адаптирам някои упражнения, които биха отговорили на нивото на уменията на моите състезатели и биха им помогнали да се развият, но да преписвам и прилагам едно към едно чужда програма, не мога да си позволя!


Убедил съм се, че копирането на информация и плагиатството не са форми на обучение и преподаване, естествено ако целта ти не е да имитираш "модерно обучение" без да отговаряш за резултатите. Ако те попитат защо го правиш, ти имаш алиби: "Така тренират в Барселона!"


Ако един треньор не пречупва информацията през собствения си мироглед, за да я съобрази с потребностите на своите състезатели, той вреди вместо да помага.


Точно в този смисъл се връщам към книгата "Теория на футболното преподаване", в която няма предложени футболни упражнения и програми, но има загатнати много интересни идеи за анализ и развитие на талантливи деца и младежи. Тази книга провокира в мен много въпроси, свързани с развиването на футболното мислене. Как чрез несъзнателни футболни действия да развиеш в детето футболно съзнание? Как да подаваш на детето нужната информация, така че то да я попие в мозъка си, за да се развие оптимално футболният му интелект и футболната грамотност? Как да го обучиш да взима мигновени решения в недостиг на време и пространство? Можеш ли да гарантираш, че когато подпише професионален договор, състезателят ще започне отново (както беше в ранна детска възраст) да решава футболните ситуации интуитивно, но сега вече не на принципа "проба – грешка", а на принципа "ситуация –действие"? Можеш ли да гарантираш, че вродените му способности (талантът) са развити оптимално, така че да отговори на много по-голямата динамика и интензивност на играта в професионалния футбол?


Защо има помощник кондиционен треньор или треньор, специализиран за развиване на техника при подрастващи, а въобще не се обръща внимание на процеса на взимане на решение в играта? Не е ли именно липсата на креативни играчи най-големият проблем в развитието на играта?


Всички говорим за промяна във българския футбол и искаме тя да се случи. От къде трябва да започне тази промяна? Според мен тя трябва да започне от обучението на състезателите. От предмета и съдържанието на тренировъчния процес и преподаването на футбол в България! 


Първо: Трябва промяна в качеството на планиране на обучението и анализа на извършената работа. Те зависят от волята на ръководството в клуба. КАКВО трябва да знае и КАКВО трябва да може всеки футболист? За 8-годишен цикъл на обучение какво се е научил и как го прилага на терена? Достатъчно умения и навици ли има младежът, за да подпише професионален трудов договор?


Второ: Трябва промяна в качеството на тренировъчния процес. Това зависи от екипната работа в ДЮШ. Прецизен избор на тренировъчните средства, адаптирани към нивото на състезателите и съобразени със сензитивния период на развитие, в който се намират. С какви средства (избор на упражнения) да го постигна? КАК да го направя? Балансиран ли е добре обемът на работа спрямо интензивността на тренировката? Съобразено ли е натоварването с физиологичната възраст на всяко дете? Какви методи на обучение да се използват? 


Въз основа на направените по-горе заключения, промяната трябва да започне от собствения клуб, от собственото ръководство и от самия треньорски екип. Промяната започва като се фокусираме на общите характеристики на футболната игра и способността да чуваш другия и да критикуваш собственото си мислене.


Аз лично рано се научих да подлагам на критика собствените си мисли и твърдения и само когато имам аргументи да критикувам опонента. За това още през 2012 започнах да ги публикувам в "Колонката на Митко Джоров", за да споделя КАКВО работя и ЗАЩО го правя.


Опорни точки в развитието на футболното преподаване са ми били идеите за "открита и покрита топка" на италианския футболен преподавател Франко Ферари. Заимствал съм от "шах-мат" разбиранията за тактика и стратегия на Гари Каспаров и съм ги адаптирал към идеите за развиване на игровия план на отбора.


За съжаление, много късно в годините разбрах, че едно е да имаш критично мислене за себе си, а съвсем друго е да си критичен към опонента!


Лошият тон, забележките и публичната критиката могат да бъдат най-големият ти враг по време на дискусия, независимо от силата на аргументите, които излагаш пред опонента!


В този смисъл, книгата "Теория на футболното преподаване" ми се яви като Рубикон в мисленето!


Сега ще се опитам в няколко поредни статии да извадя есенцията от идеите на Р. Верхеен за развиване на футболното съзнание на футболиста, разликата между обективната футболна истина и "твоята истина", формулирана на базата на "субективни препратки, базирани на собствен опит". Разликата между "КАКВО" и "КАК" в преподаването на футбол. Проблемите, до които води практиката "треньорът да се учи на принципа "проба – грешка" за сметка на състезателите.

 

Надявам се, благодарение на споделената от мен информация, есенцията от съдържанието на книгата "Теория на футболното преподаване" да достигне до хората, които се интересуват, но не могат да я намерят! Достатъчно е да искат да направим крачка в нашето развитие, което ще доведе до развитие в нашите състезатели!

 

Останалите теми от Колонката на Митко Джоров, можете да прочетете ТУК

 


-----

Абонирай се за канала на спортното предаване СТУДИО СПРИНТ в YouTube

 

 

Стани фен на Viasport във Фейсбук и следи всички новини за подрастващите


Коментари