Ретроспекция и анализ на извършената работа до тук

Футбол
Добави в Svejo
    Viasport 25/11/2021 18:40
Ретроспекция и анализ на извършената работа до тук

Автор: Митко Джоров

Тема 39

 

Никой треньор не може да постигне аргументиран и траен резултат без контрол и оценка на извършената работа. За целта се правят контролни тестове и след анализ на резултата се планират нови краткосрочни и дългосрочни цели в обучението. В този смисъл, като аналогия с „тестиране на отбор“, реших да обобщя въпросите, които ме вълнуваха в последно време и да изложа идеите, до които ме доведоха анализите на техните отговори.


1. Какъв е смисълът на безплатно споделяне в интернет? Първо знанието не е нито толкова уникално, нито толкова конвертируема стока в България. Второ, ако не подлагаш мнението си на критика, няма как да влезнеш в конструктивни дискусии, които да ти помогнат да се развиеш, докато защитаваш тезите си! Трето, винаги можеш да се запознаеш с професионалист и човек, за когото дори не си подозирал, че съществува, а след като се запознаете разбираш, че това е твоят човек.


2. Откъде тръгва и в какво се състои промяната във футбола и реализацията на таланти в европейския професионален футбол? Няма нищо по-глупаво от това да правиш неща, които няма нужда да бъдат правени или дори могат да ти навредят. С други думи няма нещо по-лошо от безсмислен труд, който води до умора и травми. В този смисъл най-важното е да сме сигурни, че работим каквото трябва и както трябва!


3. Какво трябва да се работи? Футболът е игра на футболни ситуации, които изискват бърза мисъл, мигновено решение и прецизно изпълнение на футболни действия при недостиг на време и пространство. Следователно трябва да се изготвят многогодишна технико-тактическа периодизация и план, съдържащ всички дялове от футболното обучение. Трябва треньорите да са запознати със сензитивните периоди при развитието на детето и при изграждането на физическата му подготовка да се обърне специално внимание за развитието на съответните двигателни качества и умения в съответния сензитивен период. Това е един обективен процес, валиден за всеки клуб, независимо от културата и манталитета на хората в него, независимо дали са аматьори или професионалисти. Базиран е на общите характеристики на играта и приликата между хората, а не на разликите между тях! В общи линии,

дяловете и стъпките в обучението са разгледани в статия номер 32:


Как да изградим Конвертируем футболист:
https://viasport.bg/new/25515/..picturespic_biggallerystoriesEkspertifoot
ballMit.html


4. Как трябва да се справя треньорът с обучението и развиването на състезателите? Треньорството е плод на индивидуален подход, плод на треньорски знания и плод на треньорски опит. По принцип треньорството е субективен процес. Изборът на средства и методи за работа, обемът и интензивността на натоварването зависят от културата и манталитета на хората (ръководство, треньор, състезатели, родители, фенове) и основно от факта дали са аматьори или професионалисти, дали са възрастни или подрастващи. Базиран е на разликите между хората, според пол, възраст, моментно състояние и ниво на подготовка и т.н.!


5. Можем ли да правим разлика между обективни футболни знания, треньорски опит и субективен игрови опит? Според мен, основният проблем в треньорството е свързан със заключения, които са свързани с успехи постигнати в миналото. Благодарение на някакви субективни решения, които някой добър треньор е направил в правилния момент, с правилните средства и методи, той е разрешил някакъв субективен проблем. След години негов състезател, който не е разбрал защо е направен съответният избор на средства и методи, ги прилага вече като треньор, защото смята, че тези треньорски решения и действия са обективни и работят за всеки отбор независимо от конкретните обстоятелства.


Извод: Субективният опит като играч не води до обективни треньорски знания, докато не можеш да осъзнаеш причините за дадено треньорско решение или изискване.


6. Каква е ролята на съзнанието, за да може едно талантливо дете да заиграе професионален футбол и каква е ролята на съзнанието да стане от един добър футболист, добър треньор? Следващите статии в „Колонката“ ще са свързани с изграждането на модела на футболиста и обективните критерии, свързани с основните характеристики за „взимане на решение и неговото изпълнение прецизно и на скорост, в недостиг на време и пространство“. Играта футбол се проектира най-напред във въображението (в мозъка) на състезателя и след това се реализира на терена чрез неговите футболни действия. Следователно нивото на футболното съзнание определя разликата между играчите в група от талантливи, технични и физически отлично подготвени състезатели.

 

7. Искам да си предефинирам последния въпрос: Играта футбол съзнателен процес ли е? Треньорството съзнателен процес ли е? Как обучаваме футболист и развиваме неговото футболно съзнание? Ако проектираме футболни ситуации на терена, свързани с овладяване на задължителните футболни умения и навици, водещи до автоматизиране на правилни футболни действия, тогава правим ситуационно обучение на принципа „ситуация-действие“. Треньорите може да не обясняват защо се действа така, а чрез проектиране на ситуации да провокират правилни действия от страна на играчите. Ако се греши, пак не е необходимо да се обяснява защо, а само чрез въпроси, в които се крият отговори, да коригират грешките, допускани от играчите. Така на практика се заменя уличният принцип на самообучение чрез “проба – грешка“ с академичния футболен принцип “ситуация – действие“. Заменя се случайното и неефективно обучение с целенасочено и ефективно футболно обучение. Благодарение на това ситуационно футболно обучение, развиваме футболната компетентност на състезателите. Развива се и тяхното футболно съзнание. Състезателите изпълняват правилни футболни действия подсъзнателно, без да минават през фазата на осъзнаване. С други думи, те изпълняват футболните действия перфектно, но не могат да обяснят на друг човек, кои са футболните тънкости при позициониране, момент на действие, посока на действие и скорост на действията, за да изпълнят решението си, още по-малко да обяснят детайлите в изпълнението на техническия похват!


Когато треньорът открие любознателни лидери в отбора, които проявяват интерес към смисъла и съдържанието на играта, а не идват на тренировка, просто да се наслаждават на нея, тогава треньорът трябва да отдели специално внимание и време на тяхното

допълнително обучение. Това са играчи, които по време на мач могат да насочват действията на колегите си, защото осъзнават целия мащаб на футболната игра и игровият план им е толкова ясен, че те виждат играта няколко хода напред. Втората причина е, че това са потенциални треньори. В стремежа си да осъзнаят футболните си
действия на терена, те не само развиват футболното си съзнания, а стават съзнателно компетентни играчи, които мога да обяснят, кога, къде и защо се позиционират, кой е точният момент на футболното взаимодействие, защо са избрали дадена посока на действието и как са постигнали синхрона в скоростта на топката и скоростта на своя
партньор, за да получи той подаването на точното място и на правилния крак. Това, според мен, е бил моделът на обучение на велики треньори като примерно триадата Ринус Микелс, Йохан Кройф и Пеп Гуардиола. Сега очаквам Шави да е следващият продукт на това футболно обучение!

 

Останалите теми от Колонката на Митко Джоров, можете да прочетете ТУК

 


-----

Абонирай се за канала на спортното предаване СТУДИО СПРИНТ в YouTube

 

 

Стани фен на Viasport във Фейсбук и следи всички новини за подрастващите


Коментари