Тема 24: Има ли смисъл от методика на обучение във футбола и има ли тя почва у нас?

Футбол
Добави в Svejo
    08/06/2013 14:30
Тема 24: Има ли смисъл от методика на обучение във футбола и има ли тя почва у нас?

Нямам физическа възможност да се явявам на конкурси за треньор в ДЮШ, но преди да замина за САЩ подадох документи в ПФК Ботев (Пловдив) и ПФК Левски (София), защото това са школи с възможности за база и селекция, които бяха обявили конкурси. Изрично упоменах дата на обратен полет - 21.06.2013 г. Просто декларирах желанието си за работа. Ще се опитам да обясня защо го направих и какво очаквах от това заради спекулациите, които се появиха в пресата.

Всичко, което ми се случва, и хубаво и лошо, го дължа именно на това, че съм научен да правя нещата, които трябва да бъдат правени и ще остана винаги себе си! Смятам, че има какво да помогна, но го презентирам по моя начин, без да търся заобиколни пътища към целта. Все пак се надявам методиката, която публикувам и резултатите, които е дала тя, да бъде атестат, за възможностите ми.

 

Водя си дневник от първия ми треньорски ден през 1994 г., когато започнах работа в ДЮШ на ПФК Ботев (Пловдив). На база собствен опит подготвих и изпратих на видео всичко, което бих използвал за развиване качествата, уменията и навиците на подрастващи футболисти с оглед най-оптималната им реализация в професионалния футбол.

Надявам се рано или късно да убедя някой инвеститор, че имам механизъм, който да развие инвестицията му в областта на ДЮФ, защото при много лоши условия на труд съм постигнал резултати на национално ниво и съм ги поддържал години наред. Не мога да разчитам на лоби без CV на професионален футболист, защото още на 20-годишна възраст записах НСА, а на 24 вече бях треньор в ПФК Ботев (Пловдив). Единственото предимство ми е, че съм в състояние да не лягам, докато не разреша даден казус и не си подготвя упражнение, с което да коригирам проблема на другия ден. Надявах се, като видят готовността ми да работя, професионалното да надделее над личното в името на успеха.

Не исках да прозвучи високомерно от профила ми във Фейсбук: “Не съм си подал документи да ме изпитват, а се опитвам на база 20 години опит”... Просто не се притеснявах от теоретичен изпит. Завършил съм с отличие НСА, специалност „Треньор по футбол”. Имам лиценз UEFA „А”. Както и лиценз за „Кондиционен треньор по футбол”.

При конкретен интерес от страна на някой клуб можех да бъда поканен да участвам на събеседване онлайн и да предложа уменията си да проектирам, да анимирам тренировки или да разработя тема, възложена ми в момента. Според мен това е пътят за комуникация в съвременния живот.

Вероятно идеята за изпитващ от БТШФ (Българската треньорска школа по футбол, бел. ред.) е за да се даде равен шанс на всеки, а той да посочи най-заслужаващите, но аз няма как да се съглася с това. Принципът за равнопоставеност в кандидатстването на треньорите няма да разреши проблема кой ще свърши работа. Убеден съм, че думата по този въпрос трябва да има шефът на екипа, който възлага задачите на своите подчинени и носи отговорност за тяхното изпълнение.

Всяка ДЮШ в България тръгва от различно изходно ниво и изходното ниво определя мащабите на проекта и отговорностите за неговата реализация. Резултатите им не могат да бъдат сравнявани по класиране, когато в едните се подбират деца от цяла България, които ползват храна и пансион, а другите се селекционират от едно училище. Затова продължавам писмено да твърдя, че освен материална база и талантливи деца, трябва да има ясна и последователна работа (методика) за изграждането на професионални състезатели, както и екип от треньори, които биха върнали големите инвестиции, направени от клубовете, които могат да си ги позволят.

В цял свят са валидни две основни правила:
1. Не може да станеш футболист, без да имаш талант, но няма как да станеш голям играч, без да положиш максимум усилия, дисциплина и характер, да развиеш таланта максимално!

 

2. Не може да имаш голям отбор, без големи играчи, но няма как да имаш най-добрия отбор, без да подчиниш индивидуалностите на обща идея в атака, отбрана и по време на прехода в играта!

С две думи, ръководителя в ДЮШ, който е наясно какви задачи има да решава, трябва да убеди инвеститора в потенциала на своята методика. Трябва да се погрижи лично да си подбере и треньорите, готови да изповядат неговите идеи. Като казах идеи, трябва да отбележа, че в БТШФ са преподавани холандска, немска, белгийска и българска концепции и системи на обучение за изграждане и развитие на таланти.

 

Проведе се един семинар в Швейцария, откъдето донесоха напечатана цялата тяхна методика за изграждане на подрастващи – ментално, физически и технико-тактически. Има и едно отлично помагало на испанеца Хавиер Лопес, което също е чудесно, за систематизиране на знанията и терминологията на треньора, за да бъде той максимално точен и конкретен в преподаването на основните принципи на игра в отбрана, атака и по време на прехода от едната фаза на игра в друга.

Именно подбора на методика и средствата, гарантиращи нивото на продукта, се надявам някога да бъдат приемани на конкурс. Всичко премислено и адаптирано към българската действителност и манталитет, водещо до продукт, конкурентен на най-доброто в Европа. На конкурса или събеседването не трябва да питат определения за схема и система или индивидуална и колективна тактика, например. Там трябва да покажеш, че имаш ясни критерии за начина, по който се изграждат качествата, уменията и навиците на децата във всяка отделна възраст.

 

Да предложиш примерни модели за това и съответните начини за контрол и тестиране, които да гарантират качеството на свършената работа. Там трябва и да покажеш ниво на компетентност за технически умения при работа с видео и компютър, където да систематизираш работата на всички треньори, с които работиш. Когато се наложи, трябва да можеш да покажеш нагледно израстването или отстъплението на всяко едно дете, чиито родители разчитат на грижите на клуба. Твоята отговорност за неговата реализация е и към тях!

Треньорската професия е творческа и много отговорна, но най-важното е състезателите да идват на стадиона с настройката, че днес ще подобрят нещо в себе си и своята игра, а това няма как да стане, когато работата на треньора не е обоснована методически, а той стои там само „да му мине денят”. Убеден съм, че количествените натрупвания не водят до качествени изменения, когато липсва посоката. Казано по друг начин, здравата работа е OK, но умната работа е по-добра и полезна!

 

Тук именно е тънкостта в работата при сформиране на екип! Няма значение колко добри са треньорите по отделно и какви тренировки могат да измислят или препишат от youtube. Както няма отличен отбор от звезди, ако не играят подчинени на отлична треньорска концепция, така и не може да има перспектива и школа, в която всеки един треньор се мисли за най-добрия и не зачита методиката, спусната му от клуба.

Какъв е тогава критерият за добър треньор според методиста? Колега, с когото да седнеш и да намериш допирни точки в разбирането за играта и обучението на футболистите. Да изготвяте заедно плановете, той да провежда тренировките и да прави най-точните забележки и корекции. Да снимаме мачовете и да преработим суровото видео до първия работен ден след мача. Да покажем визуално на състезателите къде са напреднали и къде трябва да се положат повече старание и усилия от тях.

Надявам се вече разбирате, че като говоря за видео и компютър, знам, че те няма да направят никого по-добър футболист, но трябва да опитате да ми повярвате, че трудът вложен от зад "компютърното устройство” ще даде разликата между два отбора с еднакви бази, условия и качествени играчи. Анализът на грешките, индивидуални и колективни, допускани на мач в атака, отбрана, по време на преход и на статични положения, може да посочи верния път за решаване на проблемите в тренировъчния процес.

Убеден съм, че видеото не е каприз. Няма и смисъл да правиш видео, само за да кажеш, че го имаш, без да "нарежеш" мача и да го разделиш по папки и да разполагаш с архив. Работата на човека зад компютъра може да се оцени само тогава, когато ти покаже примерно видео клипове на всички голове, допуснати по време на контраатака, поради липса на адекватна реакция при загуба на топка в атака и липса на „дефанзивно мислене” и „баланс”.

За да обобщя казаното дотук: ако имаме база, пансион, храна и видео зала, работата за треньорския и помощните екипи се увеличава многократно, както бях загатнал в предишната си статия и се надявах тайно  „да ме огрее”, но уви. Американците си имат израз за това: Hard work is good, but smart work is better! Unfortunately it′s not very important what you know, it′s more important who you know!

 

По-скоро всичко написано дотук от мен ще рефлектира върху мен. Никога няма да забравя как след един национален конкурс получих SMS с текст: “Знанието е нож с две остриета!!!... Ти какво си мислиш, че ще те назначим да ни даваш акъл ли?!”... Аз запомних посланието, записах го на диктофон, но ще продължа да опитвам по моя начин, защото ако бъда назначен на работа искам да вярват в мен, а не да ме превърнат в лакей!

Все пак чувствам, че това ще бъде последната ми статия във Viasport, освен ако някога редакторите не ме потърсят за становище по конкретна тема.

От няколко години се опитвам да бъда единствено конструктивен. Взаимното отричане в политиката без ясна визия за изход от ситуацията ме отврати и престанах да се вторачвам в проблеми, които не мога да разреша. Нещо подобно се случва и във футбола. За съжаление той е част от българската действителност и дори когато мога да помогна, но се намеся без покана пряко или косвено засягам хора, които го приемат лично. А аз съм убеден, че такива битки вече не са ми по вкуса, особено когато са предварително загубени.

Смятам, че в публикациите дотук споделих по-голяма част от принципите, които ме водят в професията. Надявах се да събудя интереса на някой клуб, който не робува на имена, а търси конкретни решения, които аз безспорно притежавам на базата на опита, резултатите и неспирния процес на самообразоване в областта на заснемане на типични игрови ситуации, проектирането на тренировъчни упражнения с анимирани програми и всичко останало, свързано с модерния учебно тренировъчен процес.

Благодаря на Viasport за дадената възможност да спечеля приятели, с които ще обсъждаме идеи за работа, а и благодарение на тази колонка документирах мнението си за много проблеми в организацията на ДЮФ. Времето ще се погрижи за всичко останало.

С поздрав: Митко Джоров

 

Имейл за обратна връзка, мнения и въпроси - mdjorov@abv.bg

 

Останалите теми от Колонката на Митко Джоров, можете да прочетете ТУК


Viasport.bg публикува статията на Митко Джоров без редакторска намеса, както и всички останали. Ще продължаваме да търсим треньора за становище по конкретни теми. Оставаме отворени към Джоров и всички останали спортни хора, когато искат да споделят нещо, свързано с детско-юношеския спорт.

 

-----

Стани фен на Viasport във Фейсбук и следи всички новини за подрастващите


-----

Заповядайте в нашия онлайн магазин за спортни стоки SportForMe.com

 

 


Коментари